Hoe beïnvloed je het spellingbewustzijn van leerlingen in groep 6?
Een interventie-onderzoek
Peggy Gruintjes (2021)
Er blijkt weinig verband te zijn tussen de spellingprestaties op toetsen en dictees en het aantal spellingfouten in eigen teksten (Bonset, 2010).
In deze interventiestudie is onderzocht in hoeverre de spellingprestaties van leerlingen in eigen schrijfwerk verbeteren als het spellingbewustzijn actief gestimuleerd wordt door middel van een interventie waarbij leerlingen moeten reflecteren op hun spelling.
Het onderzoek heeft plaatsgevonden in groep 6 van een vrije school. De resultaten laten zien dat de spellingbewustzijnsinterventie een positief effect heeft op de ontwikkeling van het spellingbewustzijn en ook op de spellingvaardigheid, vooral tijdens het schrijven van tekst, zonder dat dit ten koste gaat van het schrijfplezier van leerlingen. Het inslijpen van foutief gespelde woorden wordt hiermee doorbroken.
Download het gehele artikel HIER als pdf.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.