De ontwikkeling van het jonge kind monitoren:
waarom en hoe.
Jos Louwe (2021:
Een reactie op de conceptversie van het “Beoordelingskader voor observatie- en registratie-instrumenten met en zonder volgaspect voor leerlingen in groep 1 – 2 primair onderwijs” – RCEC (2021)
In de realisatie van inclusief onderwijs in de onderbouw van het basisonderwijs speelt het gebruik van een kwalitatief goed en onderbouwd volgsysteem dat aansluit op de ontwikkelings-karakteristieken van jonge kinderen dus een belangrijke, maar geen doorslaggevende rol. De kennis, vaardigheden en ervaring van de leerkracht blijven noodzakelijk om beslissingen te nemen over de wijze waarop leerlingen optimaal kunnen worden begeleid; de gegevens uit het volgsysteem zijn hieraan dienstbaar.
Een beoordelings- en erkenningssysteem voor volgsystemen bij jonge kinderen zou, naar mijn mening, dit principe meer moeten uitdragen. De items uit het beoordelingskader zouden logischerwijs moeten voortvloeien uit kenmerken van de ontwikkeling van het jonge kind, en uit de mogelijkheden en beperkingen van het onderwijs aan deze doelgroep. In dit artikel is daartoe een poging gedaan; waarbij een aantal aspecten onderwerp van discussie blijven.
Download het gehele artikel hier als pdf.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.