Flexibilisering HO en de Master EN
Houvast om los te kunnen laten
Willem de Vlaming (2021)
In 2016 is met het ‘besluit experimenten flexibel hoger onderwijs’ een begin gemaakt met het flexibiliseren van enkele opleidingen in het hoger onderwijs — waaronder de Master EN. Waarbij niet langer gestuurd wordt op kwaliteit en resultaat door input van inhouden en het inrichten van een leerproces, maar door definiëring van de gewenste output in termen van kennen en kunnen.
‘Door te sturen op output in plaats van op input en proces, ontstaat ruimte om te differentiëren in opleidingstrajecten en deze meer in te richten op maat van de individuele student of groepen studenten. (…) Het gaat om wat men moet kennen en kunnen, niet om waar, hoe en in hoeveel tijd men dat leert.’
(Handreiking pilots flexibilisering hoger onderwijs, 2016, p. 10-11)
Het nieuwe studiepad van individuele studenten is: (1) flexibel in tempo en tijd, (2) flexibel in leerproces, (3) flexibel in leerinhoud. En eenheden van leeruitkomsten worden onafhankelijk van de gevolgde leerweg beoordeeld. Dit heeft consequenties voor de organisatie van het leren door studenten en het begeleiden van studenten door opleiders.
Dat geeft onzekerheid, en vraagt nieuw houvast om het oude los te kunnen laten. Deze notitie probeert enkele perspectieven op nieuw houvast te bieden, en hoopt bij te dragen aan het bevorderen van een inhoudelijke dialoog binnen en tussen opleiders en opleidingsinstituten.
Download het gehele artikel HIER als pdf.
Citeren als: Vlaming, W. de (2021). Flexibilisering HO en de Master EN. Houvast om los te kunnen laten. Op: www.PlatformPraktijkontwikkeling.NL. Utrecht: WOSO
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.