Woensdag 29 januari 2020 is oud PLPO redactielid Anneke Smits geïnstalleerd als lector Onderwijsinnovatie en ICT bij hogeschool Windesheim. Dit lectoraat houdt zich bezig met duurzame onderwijsvernieuwing in verbinding met relevante technologieën.
In haar lectorale rede benadrukt Anneke Smits dat onderwijsvernieuwing gericht moet zijn op leren, en dat leren wat anders is dan strategische voorbereiding op één of andere toets. Het lectoraat en de kenniskring wil: “door onderzoek naar onderwijsinnovatie en ICT de ruimte vergroten voor het bevorderen van duurzaam en betekenisvol leren. Dit betekent dat noch onderwijsinnovatie, noch ICT in het onderwijs in en om zichzelf worden nagestreefd; zij worden nagestreefd om betere condities te scheppen voor het bevorderen van leerprocessen.”
Leren zou niet gericht moeten zijn op het zo snel mogelijk kunnen reproduceren van kennisinhouden uit leerlijnen. Duurzaam en betekenisvol leren is een langdurig proces waarbij lerenden deuren openen naar ander begrip van de wereld en zichzelf. Waarbij opgedane kennis en ervaring zowel worden geborgd, als flexibel worden gehouden voor toepassing in andere situaties. ICT zou daarbij meer een bevorderende factor voor betekenisvol leren kunnen en moeten zijn, en minder een hulpmiddel voor oefenen en presenteren.
De uitdaging is dus om innovaties en ICT dienstbaar te maken aan duurzaam en betekenisvol leren — en om bij het ontwerpen of omarmen van innovaties niet de principes van goede didactiek te vergeten of veronachtzamen.
Het lectoraat en de kenniskring gaan aan slag met negen essentiële vragen voor het ontwerp en de implementatie van onderwijsinnovaties:
- Hoe schept de innovatie ruimte voor het duurzaam en betekenisvol leren van studenten?
- Hoe doet de innovatie recht aan de essentiële rol van het pedagogisch-didactisch redeneren en handelen van de leraar voor het leerproces?
- Hoe doet de innovatie recht aan de hele leercirkel?
- Hoe ontwikkelt/belemmert de innovatie de intrinsieke motivatie?
- Hoe ontwikkelt de innovatie (digitale) geletterdheid en (digitaal) burgerschap?
- Wat is bekend over de effectiviteit van de gebruikte leermiddelen/ICT en hoe worden deze door leraren ingebed in rijke leerarrangementen?
- Wat zijn sterke en zwakke schakels in het curriculaire spinnenweb?
- Welke wetenschappelijke- en praktijkkennis over vergelijkbare innovaties wordt gebruikt om de innovatie te ontwerpen en te onderbouwen?
- Op welke wijze wordt onderzoekend omgegaan met de innovatie?
Wil je het lactoraat volgen dan kan dat via de website van het lectoraat: https://www.windesheim.nl/onderzoek/onderzoeksthemas/educatie/onderwijsinnovatie-en-ict
De lectorale rede van Anneke Smits kun je daar ook downloaden.
WIllem de Vlaming
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.