A Second Soul
Meertaligheid in 3 mavo
Mariët Witteveen, 2020
In de literatuur over meertaligheid en tweedetaalverwerving is steeds meer aandacht voor het inzetten van de moedertaal in het onderwijs. Hoe zit dat met de haalbaarheid in de praktijk? Welke leerlingen uit 3-mavo van de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen (SSgN) die het vak aardrijkskunde volgen zijn meertalig en wat betekent die meertaligheid voor hen?
De SSgN is een school voor voortgezet onderwijs met ongeveer 20% meertalige leerlingen. In de bovenbouw is het leesbegrip van veel van deze leerlingen een punt van zorg. Kan meertaligheid juist niet een pre zijn?
Onderzocht is of bij samenwerkend leren de inzet van de moedertaal zinvol kan zijn bij de ontwikkeling van leesbegrip. Echter, door de veelal beperkte beheersing van de moedertaal kon het gebruik daarvan geen onderdeel zijn in de interventie. Wel is duidelijk geworden dat meertaligheid een belangrijk onderdeel vormt van de culturele identiteit van leerlingen en diversiteit binnen de school. Meertaligheid is een ‘second soul’, de bewustwording hiervan bij docenten is een belangrijke opbrengst van dit onderzoek.
In dit artikel laat ik het onderdeel over leesbegrip buiten beschouwing en ga ik in op de meertaligheid binnen het onderzoek.
Citeren als:
Witteveen, M (2019). A Second Soul, Meertaligheid in 3 mavo
Op: PlatformPraktijkontwikkeling.nl. Utrecht: WOSO
Download het gehele artikel hier als pdf.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.