PLPO verbindt praktijk met wetenschap
De verbinding tussen praktijk en wetenschap is belangrijk, daarom verwijst PLPO vijf keer per jaar naar één of meer publicaties op “De Kennisrotonde” van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. De Kennisrotonde is het online loket van NRO voor wetenschappelijk onderbouwde beantwoording van vragen uit het onderwijs.
Deze keer vestigen wij de aandacht op de vraag:
Op welke manier dragen masteropgeleide leerkrachten in het primair onderwijs bij aan hun eigen ontwikkeling en aan de kwaliteit van de school?
Antwoord van de Kennisrotonde
Basisscholen kunnen masteropgeleide leerkrachten onder meer inzetten bij het ontwerpen van lessen en bij lesbezoek. Persoonlijke kenmerken en leiderschapskwaliteiten van masteropgeleiden verhogen hun bijdrage aan de schoolkwaliteit. Het gaat dan om geloofwaardigheid, geloof in eigen kunnen en het vermogen om collega’s te mobiliseren. Ook schoolkenmerken zijn van belang, zoals inbedding in het personeelsbeleid, het inzetten van verschillende typen masters, en erkenning en ondersteuning door het management. Voorts helpen een sterk netwerk in de school, en een open en lerende cultuur.
De school kan bijdragen door het volgen van masteropleidingen een plaats te geven in het personeelsbeleid. Verder is van belang om verschillende typen masters in te zetten, en hun de erkenning en ondersteuning te bieden die ze nodig hebben. Leidinggevenden moeten zorgen voor logistieke ondersteuning in zaken als roostering en middelen. Daarnaast moeten ze een zekere autonomie van masters garanderen, voor de invulling van hun taken. Ook het faciliteren van samenwerking tussen masters en collega’s is wezenlijk. Die samenwerkende collega’s zijn feitelijk het sociaal kapitaal van de school. De masters hebben collega’s nodig die fungeren als informatiebron of als (mede)innovator. Het zijn professionals die eveneens de dialoog aangaan, onderzoekend werken en kennis uitwisselen. Vooral een intern netwerk van masteropgeleiden met voldoende kritische massa is belangrijk om hun potentieel te benutten. Dat zal alleen lukken als de school hier een actief beleid op voert.
Het gehele artikel kunt u lezen op: LINK
Opgesteld door: Niek van den Berg.
De Kennisrotonde van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek is het online loket voor de beantwoording van vragen uit het onderwijs met kennis uit onderzoek. Iedereen die werkt in het po, vo, (v)so, mbo en bij een lerarenopleiding, of nabij de onderwijspraktijk kan vragen stellen. Deze vragen beantwoordt de Kennisrotonde met wetenschappelijk gefundeerde inzichten over wat wel en wat niet werkt.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.