Kinderen kunnen niet scheiden
Katinka Dekker-Wolse, (2020)
Op de basisschool waar ik werk heeft ongeveer 30% van de kinderen gescheiden ouders. Binnen de school is er behoefte om bewuster af te kunnen stemmen op de onderwijsbehoeften van deze leerlingen. Het onderzoek is daarom gericht op de volgende hoofdvraag:
Welke onderwijsbehoeften hebben kinderen van gescheiden ouders tijdens en na de scheiding?
Met als deelvragen:
- Welke interventies zijn volgens leerkrachten en gescheiden ouders ondersteunend voor het kind op school?
- Welke ondersteuningsbehoeften hebben leerkrachten met betrekking tot de begeleiding van kinderen die te maken hebben met een scheidingssituatie?
Om deze onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden: (1) hebben kinderen van gescheiden ouders een vragenlijst ingevuld; (2) zijn vijf gescheiden ouders geïnterviewd; (3) heeft er een focusinterview plaatsgevonden met leerkrachten; en (4) is er een vragenlijst ingevuld door een jeugdprofessional.
Uit het onderzoek komt naar voren dat behoefte aan stabiliteit in de schoolomgeving groot blijkt te zijn. Daarnaast wordt het praten over de scheiding door de helft van de kinderen (N=10) aangegeven als helpend. Het maken van een handreiking voor het team zorgt voor duidelijkheid met betrekking tot het begeleiden van kinderen van gescheiden ouders en voor wat betreft de communicatie met beide ouders.
Download het gehele artikel hier als pdf.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.