Betrokkenheid van kleuters bevorderen
bij beginnende geletterdheid
Marjolein Tuinhout (2020)
In groep drie van een reguliere basisschool — met een kwart meertalige kinderen — merkten de leerkrachten dat hun leerlingen veel moeite hadden met het aanvankelijk lezen en de woordenschatontwikkeling. Tegelijkertijd stelden de leerkrachten uit groep 1 en 2 de vraag hoe ze meer aan beginnende geletterdheid en woordenschatontwikkeling op een wijze die de betrokkenheid van hun leerlingen daarbij zou stimuleren.
Met deze twee vragen is in het kader van een praktijkgericht onderzoek een interventie uitgeprobeerd in de vorm van interactief herhaald voorlezen en fingerpointreading-husselen-schrijven (FHS).
De onderzoeksvraag hierbij was in hoeverre leerlingen betrokkenheid tonen bij interactief herhaald voorlezen en FHS en hoe werkbaar deze interventie is voor de betrokken kleuterleerkrachten.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de leerlingen een gemiddelde tot hoge betrokkenheid hebben bij deze interventies. Kleuterleerkrachten ervaren de interventie als positief en zijn enthousiast over de betrokkenheid van de leerlingen. Door de betrokkenheid van leerlingen zien de kleuterleerkrachten de meerwaarde van het opnemen van deze activiteiten in hun onderwijsprogramma ondanks het feit dat deze manier van werken in het begin meer voorbereidingstijd vergt.
Citeren als: Tuinhout, M. (2020). Betrokkenheid van kleuters bevorderen bij beginnende geletterdheid. Fingerpointreading-husselen-schrijven gecombineerd met interactief herhaald voorlezen. Op: PlatformPraktijkontwikkeling.nl. Utrecht: WOSO
Download het gehele artikel hier als pdf.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.