Naar meer vrijheid
in Passend Onderwijs
Emilie Owel (2019)
Dit opiniërende artikel is geschreven voor onderwijsprofessionals die dagelijks te maken hebben met het Passend Onderwijs. Er wordt ingegaan op mogelijke oplossingen en praktijkvoorbeelden om scholen meer vrijheid te geven om het zorgbeleid te realiseren en onnodige bureaucratische rompslomp te beperken.
Gevolgen van het Passend Onderwijs
Uit onderzoek van Dienst Uitvoering Onderwijs Onderwijsonderzoek & Advies komt naar voren dat 81 procent van ruim 1000 leerkrachten vindt dat het Passend Onderwijs ten koste zou gaan van de aandacht voor leerlingen die geen extra ondersteuningsbehoeften hebben. Daarnaast geeft 87 procent van de leerkrachten aan dat zij zelf negatieve gevolgen ervaren door de invoering van het Passend Onderwijs (Van Der Woud, Van Bokhoven & Van Grinsven, 2018). Willemsen en Vleugels (2018) geven aan dat de Tweede Kamer hun zorgen en ontevredenheid heeft geuit over de hulp aan leerlingen met lichamelijke of psychische problemen, de groeiende bureaucratie en de toenemende werkdruk onder de leerkrachten. Dezelfde journalisten geven aan dat de oprichter van de lerarenvakbond ‘PO in actie’ Jan van der Veen constateert dat leerkrachten door bureaucratische rompslomp steeds vaker besluiten om het vak te verlaten. De PO-Raad herkent de problemen van de groeiende bureaucratie.
Citeren als: Owel, E. (2019). Naar meer vrijheid in Passend Onderwijs. Op: PLPO.NL. Utrecht: WOSO.
Download het volledige artikel hier als pdf.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.