BOEKBESPREKING
In de wereld komen
Peter Laros (2017)
‘In de wereld komen’ is eerder verschenen als proefschrift. Het beschrijft de ontwikkelreis van Wouter Pols in onderwijsland. Het gaat over zijn pedagogische gedachten en de betekenis die hij aan opvoeden en onderwijs heeft gegeven, als opvoeder en als docent. In het eerste hoofdstuk neem Wouter je mee op zijn ‘onderwijsreis’. Dat gaat als vanzelf. Hij eindigt het eerste hoofdstuk met een uitgebreide vraagstelling die verder leidend is voor zijn onderzoek en uiteraard voor de overige hoofdstukken van dit boek. Hij gaat op zoek naar concepten die de pedagogiek als waardegeladen, praktijkrelevante theorie kunnen ‘updaten’. Vervolgens wil hij weten of je dan anders naar het onderwijs kijkt en of de functie en rol van de opvoeder, leraar verandert dankzij deze update.
In de volgende hoofdstukken komen er diverse filosofen, sociologen, pedagogen voorbij: Arendt, Schön, Langeveld, Meirieu, Lacan, Serres, Perrenoud, Polanyi, et cetera. Wouter gebruikt hun gedachtengoed om zijn onderzoeksvraag te beantwoorden. Zo nu en dan vormt casuïstiek het uitgangspunt voor de beschouwing vanuit de diverse ideeën die bestaan over opvoeding en onderwijs. Dat resulteert in uitermate boeiende en uitdagende hoofdstukken rond complexe vraagstukken.
De auteur/onderzoeker houdt aan het eind van zijn boek een pleidooi voor een ‘pedagogische jurisprudentie’. Hij wil de verhalen van de pedagoog en de leraar als uitgangspunt nemen voor verdere explicitering van de in het verhaal opgenomen acties. Wouter gebruikt hier het woord pedagogische ‘verstandigheid’. Hier kom de aandacht en tact van de leraar in beeld als het gaat om het pedagogisch handelen. Het zijn oordelen gericht op het bijzondere van de opvoedingssituatie. Het uitpluizen van een casus brengt de onderliggende gedachten expliciet aan het licht. Het voorleggen van deze casuïstiek en de bijbehorende explicitering aan de ander (collega’s) maakt dat je je openstelt voor de feedback van andere professionals op jouw handelen. Zo ontstaat een professionele leergemeenschap die is gebaseerd op individuele meervoudig bespiegelde ervaringen.
Peter Laros
Pols, W. (2017) In de wereld komen. Een studie naar de pedagogische betekenissen van opvoeding, onderwijs en het leraarschap. Garant Uitgevers nv
ISBN: 9789044133554
Citeren als: Laros, P.(2017). Boekbespreking: In de wereld komen. Een studie naar de pedagogische betekenissen van opvoeding, onderwijs en het leraarschap. Op: PlatformPraktijkontwikkeling.nl. Utrecht: WOSO
Download dit artikel als PDF
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.