BOEKBESPREKING
Vier jaar leerkracht in samenwerken
Willem de Vlaming (2017)
‘Vier jaar leerkracht in samenwerken’ is een uitgave van het lectoraat ‘Leerkracht in Samenwerken’. Onder redactie van lector Jacqueline van Swet en Marianne den Otter zijn twaalf interessante bijdragen gebundeld rond het kernthema van het lectoraat. Of zoals Van Swet het zelf in het inleidende hoofdstuk noemt “Dit boek doet verslag van onze ontdekkingsreis als lectoraat naar samenwerken door leraren. We hebben onderzocht hoe leraren samenwerken teneinde de ontwikkelingskansen van hun leerlingen te bevorderen.”
Het boek geeft mooie doorkijkjes op theoretische perspectieven van samenwerken en effectieve praktijken. Daarbij vorm de ontwikkeling van T- shaped professionals een rode draad: ‘iemand die goed kennis heeft van zijn eigen vak en expertise, voldoende weet van andere disciplines en met hen de verbinding kan leggen’. Het lectoraat heeft met name gekeken naar mechanismen van samenwerken en de specifieke rol en positie van leraren daarbinnen. De bijdragen in het boek bestrijken de volgende perspectieven en praktijken:
♦ Samenwerken door leraren. Waarom, waartoe en hoe? En, waar vind je de kracht van samenwerken?
♦ Samenwerken met leerlingen, met ouders, met collega’s, met jeugdhulpverlening, met de gemeente met het werkveld.
♦ Het belang van taal en professionele sensitiviteit in samenwerking
Het lectoraat heeft zich samen met studenten en het werkveld, vragen gesteld als: Hoe positioneert de leraar zichzelf en anderen in dat samenwerken? Hoe benutten we het aanwezige sociaal kapitaal? Welke expertise brengen de verschillende partners in? Hoe wordt ervoor gezorgd dat ieders stem gehoord wordt? In hoeverre zijn partners sensitief voor de signalen van anderen en in hoeverre worden deze signalen benut ten behoeve van de ontwikkelingskansen van de leerling(en)? Welke rol speelt taal en cultuur bij samenwerken? Wat kunnen leraren doen om het onderlinge vertrouwen te bevorderen? Wat verwachten partners als ze gaan samenwerken, en hoe zit dat bijvoorbeeld in het samenwerken tussen school en ouders?
Het boek biedt een rijke schakering aan achtergronden en praktijken van leerkracht in samenwerking, en is gratis te downloaden op de website van het lectoraat.
Leraar, moge de leerkracht met je zijn!
Swet, J. van & Otter, M. den (eds) (2017). Vier jaar leerkracht in samenwerken. Professioneel samenwerken met de omgeving aan ontwikkelingskansen van leerlingen. Tilburg: Fontys. 198 pagina’s Download via: www.fontysoso.nl/leerkrachtinsamenwerken
Citeren als: Vlaming, W. C. de (2017). BOEKBEPREKING Vier jaar leerkracht in samenwerken. Van Van Swet & Den Otter (eds). Op: PlatformPraktijkontwikkeling.nl. Utrecht: WOSO
Download dit artikel als PDF.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.