KENNISROTONDE: versterking eigenaarschap met leerdoelen
Hoorrecht voor leerlingen
Van luisteren naar meedoen
Hans Schuman (2021)
In het najaar van 2020 is de beleidsnota Evaluatie en Verbeteraanpak Passend Onderwijs verschenen (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, 2020). In de voorstellen voor versterking van Passend Onderwijs zien we een aantal opvallende thema’s:
- de stip op de horizon is inclusiever, meer thuisnabij onderwijs voor elke leerling;
- de ondersteuningsbehoefte van de leerling is leidend bij de keuze van de ondersteuning en níet langer het medische label, het bestaande aanbod of de beschikbare middelen, en;
- de leerling wordt gehoord.
Dit laatste thema, het hoorrecht van leerlingen, is de focus van dit artikel.
Vanuit ervaringen met het hoorrecht in de rechtspraak worden achtergronden en dilemma’s geschetst, gevolgd door aanbevelingen voor het onderwijs.
…
Download het gehele artikel hier als pdf.
Citeren als: Schuman, H. (2021). Hoorrecht voor leerlingen. Van luisteren naar
meedoen. Op: PlatformPraktijkontwikkeling.NL. Utrecht: WOSO
Related posts
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.