BOEKBESPREKING
Wat écht werkt. 27 evidence-based strategieën voor het onderwijs
Nikkie Laros (2020)
‘Wat echt werkt’ van David Mitchell is onmisbaar voor iedereen die in het onderwijs werkt! Op overzichtelijke wijze biedt de auteur de lezer 27 strategieën aan om systematisch, expliciet en intensief het onderwijssysteem te verbeteren.
Mitchells uitgangspunt is dat (in de meeste landen) van kinderen wordt verwacht dat zij een groot gedeelte van hun tijd in de klas doorbrengen. Deze jeugdige levensfase wordt gekenmerkt door een zoektocht naar autonomie, relatie en competentie, zoals Deci en Ryan stellen in hun zelfdeterminatietheorie. Daarnaast vinden de volwassenen dat de jeugd ook nog op een zo effectief mogelijke manier schoolse kennis moet opdoen.
Dit betekent dat deze leeromgeving dan veilig, uitdagend en leerzaam van aard moet zijn, maar het is het lastig voor leerkrachten hier een goede balans in te vinden — zeker omdat circa 10% van de leerlingen speciale onderwijsbehoeften heeft. In dit boek presenteert Mitchel verschillende methodes die een bewezen effect hebben op leerwinst voor alle leerlingen.
Ieder hoofdstuk zoomt Mitchell in op één evidence-based strategie die direct kan worden toegepast (denk aan thema’s als: veilig klassenklimaat zelfregulerend leren, peer-tutoring en ouderbetrokkenheid). Daarnaast geeft het boek ook klassenoverstijgende beleidsvormen en ideeën. Dit gebeurt zowel op schoolniveau (SWPBS, schoolcultuur), maar ook op bovenschools niveau (samenwerking met andere instanties, inclusief onderwijs, bestuderen andere onderwijssystemen).
Hoofdstukken startten met een definitie en uitleg over de behandelde strategie en de achterliggende theorie. Vervolgens geeft Mitchell praktijkvoorbeelden van over de hele wereld, en worden wetenschappelijke bevindingen en risico’s belicht.
Persoonlijk vind ik dit de kracht van het boek; de kritische reflectie op de weerbarstigheid van de theorie versus de praktijk. Dit maakt dat de lezer zich vooraf al meer bewust wordt en voorbereid wordt op de beperkingen en valkuilen van de verschillende strategieën.
Pluspunten
- Duidelijke verdeling per hoofdstuk, inclusief conclusie en tips om verder te lezen.
- Mitchell gebruikt een duidelijk waarderingssysteem waarmee hij de aanwijzingen voor de bewezen effectiviteit inzichtelijk maakt.
- De strategieën worden kritisch bekeken vanuit verschillende wetenschappelijke onderzoeken.
Minpunten
- Het boek is internationaal van aard, waarbij er geen ruimte is voor Nederlandse ervaringen en bronnen.
…
Nikkie Laros
Citeren als: Laros, N. (2020). BOEKBESPREKING Wat écht werkt. 27 evidence-based strategieën voor het onderwijs. Op: PlatformPraktijkontwikkeling.NL. Utrecht: WOSO
Download gehele boekbespreking hier als pdf.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.