Werkt ‘HET’?
Wanneer zeg je in het onderwijs dat ‘iets’ werkt, en dat ‘het’ goed is om te doen?
Willem de Vlaming (2019)
‘Meer doen van wat werkt’ klinkt mooi, maar wanneer kan gesteld worden in het onderwijs dat ‘iets’ werkt?
Kan pas gesteld worden dat ‘iets werkt’ als een specifiek afgebakend causaal effect van een pedagogische of didactische interventie zich meetbaar in gelijke mate voordoet: (1) bij herhaling in tijd; (2) bij toepassing in verschillende contexten; (3) door verschillende onderwijsprofessionals; (4) bij vergelijkbare, maar verschillende doelgroepen en effectgroepen?
Of werkt ‘iets’ ook als het in een specifieke context plausibel is dat: (1) een samenspel van interventies; (2) door een samenwerking van professionals en niet-professionals; (3) in een complex systeem: (4) een moeilijk precies te bepalen bijdrage heeft geleverd aan (5) het bereiken van een moeilijk meetbare opbrengst of effect; (6) waarbij dit effect hooguit (inter)subjectief kan worden vastgesteld?
Citeren als:
Vlaming, W. de (2019). Werkt ‘HET’? Wanneer zeg je in het onderwijs dat ‘iets’ werkt, en dat ‘het’ goed is om te doen?
Op: PlatformPraktijkontwikkeling.nl. Utrecht: WOSO
Download het gehele artikel hier als pdf.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.