Engagement in het taalonderwijs in het VO
Anja Schoots-Snijder, 2019
Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat geïntegreerd taalonderwijs met betekenisvolle, authentieke opdrachten bijdraagt aan het engagement van leerlingen, wat een belangrijke voorwaarde is voor goede leerresultaten. Ondanks deze kennis zijn veel lesmethoden Nederlands in het voortgezet onderwijs nog gericht op het afzonderlijk onderwijzen van deelvaardigheden.
Met dit onderzoek heb ik in kaart gebracht wat de impact is van een geïntegreerde, betekenisvolle taalmethode op het engagement van leerlingen. Uit literatuuronderzoek bleek dat engagement verschillende componenten kent die elk op een andere wijze gestimuleerd dienen te worden. Mijn onderzoek wees uit dat het overstappen op een andere taalmethode op bepaalde engagementcomponenten stimulerend werkt, maar dat de docent een doorslaggevende rol heeft. Naast de basisvaardigheden van iedere docent, zoals het zorgen voor een veilig leerklimaat, een goede relatie met leerlingen, vakkennis en enthousiasme, bleek het zichtbaar maken van het leerproces, het verduidelijken van het nut en het coachen van leerlingen cruciaal.
Docenten gaven aan dat het invulling geven aan deze rol een zoektocht is die de moeite meer dan waard is, omdat leerlingen daardoor intrinsiek gemotiveerd raken. In plaats van te moeten controleren of een leerling wel voldoende opdrachten maakt, ontstaat er ruimte voor het begeleiden van het leerproces waarin meer plaats is voor verdieping.
Citeren als:
Schoots-Snijder, A.J.M. (2019). Engagement in het taalonderwijs in het VO. Op: PLPO.NL. Utrecht: WOSO
Download het volledige artikel hier als pdf.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.