BOEKBESPREKING
Inclusief Vergaderen
Meer dan een cliëntvergadering
Peter Laros (2019)
Inclusief vergaderen van De Rijdt en Serrien sluit mooi aan bij het thema passend onderwijs. We zoeken binnen passend onderwijs immers naar mogelijkheden om leerlingen en ouders mede-eigenaar te maken van ontwikkel- en leerprocessen op school. De parallel tussen ‘inclusief vergaderen’ en het geven van een stem aan ouders en leerlingen is daarbij belangrijk.
De rijdt en Serrien laten in hun boek zien dat er talloze mogelijkheden zijn om mensen met een verstandelijk beperking deelgenoot te maken van overleg over het realiseren van een gezond en goed afgestemd leef- en werkklimaat. Als je zelf altijd uitgaat van ‘de beren op de weg filosofie’ word je in dit boek verrast met de positieve oplossingsrichtingen die worden aangereikt. Voor elke situatie bestaat een oplossing.
De auteurs zoeken daarbij voortdurend praktijken om cliënten een stem te geven, en gaan daarbij ver in het concretiseren van mogelijkheden aan de hand van casuïstiek. Bij ‘inclusief vergaderen’ is het voor cliënten mogelijk om ondanks hun beperking een bijdrage te kunnen leveren aan het overleg.
Het boek laat zich prettig lezen. Het is fijn om te zien dat een boek dat gaat over laagdrempeligheid en toegankelijkheid van een vergadering ook toegankelijk is geschreven. De diverse hoofdstukken laten zich ‘los’ lezen en zijn voorzien van een overzichtelijke indeling. De bronvermeldingen zijn niet overdadig maar wel fijn voor de lezer die zich verder wil verdiepen in de voorgestelde uitwerking. Het is ook fijn om te weten dat een bepaalde insteek steunt op andere bronnen en personen die in een eerder stadium ideeën hebben ontwikkeld en of hebben uitgeprobeerd in de praktijk.
De voorgestelde aanpakken zijn niet allemaal nieuw maar wel regelmatig verrassend. De hamvraag is steeds weer: ‘op welke wijze kan je betrokkenheid vergroten, drempels voor deelname verlagen en daarbij de verbinding met de ‘cliënten’ op een goede manier initiëren en onderhouden’.
Een echte aanrader voor werkers in het educatieve veld. Het boek biedt legio aanknopingspunten voor de zorg en voor het onderwijs. Leerkrachten die op zoek zijn naar mogelijkheden om leerlingen meer te betrekken bij ontwikkelingen op groepsniveau en individueel niveau worden getrakteerd op goed bruikbare opties. Je leert te zoeken naar mogelijkheden om participatie van je leerlingen te vergroten. Leerlingen krijgen meer stem en meer medezeggenschap over het reilen en zeilen binnen de klas en binnen de school. Je hoort erbij en dat merk je omdat je wordt uitgedaagd om een bijdrage te leveren.
januari 2019, door Peter Laros
Citeren als:
Laros, P. (2019). BOEKBESPREKING Inclusief Vergaderen. Meer dan een cliëntvergadering. Op: PlatformPraktijkontwikkeling.nl. Utrecht: WOSO
C. De Rijdt & B. Serrien
Inclusief vergaderen. Meer dan een cliëntvergadering
ISBN 978-90-441-3609-8
Garant – Uitgevers n.v.
Download deze boekbespreking hier als pdf.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.