Polarisatie? Leraren maken een verschil
Onderbouwde sturing aan gesprekken over discriminatie in groep 6 van een reguliere basisschool
Margreet van der Velden, 2018
Tussen de flats in de Utrechtse wijk Overvecht staat de openbare basisschool Overvecht (OBO). De school kent veel leerlingen met een migratie-achtergrond. Hoewel de leerkrachten in het dagelijks handelen de visie van het onderwijsprogramma De Vreedzame School uitdragen en de wijk Overvecht een Vreedzame Wijk is, kan niet worden voorkomen dat leerlingen zich in de wijk of op school gediscrimineerd voelen en er tussen enkele leerlingen conflicten zijn rondom discriminatie. Theorie over polarisatie blijkt bruikbare handvatten op te leveren voor de praktijk in groep 6 op een van de locaties van de OBO. In dit artikel wordt toegelicht hoe depolariserende gesprekken sociale veiligheid in de klas bevorderen. In deze gesprekken worden inzichten over polarisatie ingepast in werkvormen van De Vreedzame School. In de conclusie wordt benadrukt dat een school en de leraar een belangrijk verschil kan maken voor leerlingen, die op hun beurt leren op te komen voor gemeenschappelijke belangen.
Citeren als:
Velden, Margreet van der (2018). Polarisatie? Leraren maken een verschil. Op: PlatformPraktijkontwikkeling.nl. Utrecht: WOSO
Download het volledige artikel hier als pdf.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.