Problem based rekenen:
motivatie in de rekenlessen
Maaike van Dantzig en Diana Zwart
‘Problem based rekenen: motivatie in de rekenlessen’ is een praktijkgericht onderzoek rond rekenlessen die in het teken staan van Problem-Based Learning (hierna te noemen: PBL).
Het doel was te onderzoeken hoe het onderwijsontwerp bijdraagt aan motivatie en leerresultaten in het rekenonderwijs van de leerlingen en wat de toepassing van dit onderwijsontwerp in de rekenlessen vraagt aan vakinhoudelijke- en vakdidactische kennis van de leerkrachten.
Het onderzoek is in een periode van vier weken uitgevoerd op een basisschool te Harderwijk, in de groepen 6/7 en 6/8. Voor en na de interventie is een motivatievragenlijst en een toets met rekenopgaven afgenomen bij de deelnemende leerlingen. De interventie is afgesloten met een focusgroep interview met leerlingen en leerkrachten over de ervaringen met het onderwijsontwerp. Tijdens de looptijd van de interventie hebben de deelnemende leerkrachten een logboek bijgehouden met hun bevindingen.
Uit het onderzoek blijkt dat gedurende de looptijd van de interventie de motivatie en rekenresultaten van de leerlingen is toegenomen. Het samenwerken, eigenaarschap en verantwoordelijkheid werden door de leerlingen in het interview als waardevol benoemd. De leerkrachten ervaarden minder ordeverstoringen dan bij een reguliere rekenles, maar zijn nog zoekende in hoe zij hun onderwijsaanbod af kunnen stemmen in de rekenlessen die in het teken staan van PBL.
Uit het onderzoek blijkt ook dat specifieke scholing aan leerkrachten nodig is om de leerdoelen uit het rekenonderwijs te duiden in het PBL concept: welke leerdoelen staan centraal en wat betekent dit voor de vakinhoudelijke afstemming en de begeleiding van de leerlingen met verschillende niveaus.
Citeren als:
Dantzig, M. van & Zwart, D. P. (2018) Problem based rekenen: motivatie in de rekenlessen. Op: PlatformPraktijkontwikkeling.nl. Utrecht: WOSO
Download het volledige artikel hier als pdf.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.