Een nieuwe meester of juf gevraagd ( …. maar dan wel een goede)!
Over de kracht van observatie en data-gestuurde feedback in de opleiding van leraren.
Henk van den Hurk, Thoni Houtveen en Tamar Tas (Hogeschool Utrecht – 2018)
Een belangrijke voorwaarde voor succes van leraren is de kwaliteit van hun pedagogisch- en didactisch handelen. Voor het leer- en ontwikkelproces van leraren in hun (na)scholing, is het van belang dat er samenhang is tussen opleiding en beroepspraktijk. Een goede aansluiting van beroepspraktijk en opleidingspraktijk leidt tot een verbetering van de opleiding van leraren, en tot verbetering van de kwaliteit van opgeleide leraren. Belangrijke onderdelen in die afstemming tussen opleiding en beroepspraktijk zijn:
- verbinding tussen kennis en uitvoering in de praktijk;
- gestandaardiseerde lesobservaties;
- een cyclische ontwikkelingsgerichte feedback;
- verbinding van inzichten uit observaties met kennisaanbod in opleiding;
- actieve verwerking van resultaten door discussie tussen studenten onderling en met de docent;
- eigenaarschap van studenten op hun ontwikkeling — o.a. door het vastleggen van de verbeterpunten in hun instructiegedrag waar zij aan willen gaan werken;
- monitoring van voortgang van studenten door docenten, op een wijze die verbonden is met de toetsing in de opleiding.
Uit de uitgevoerde onderzoeken blijkt dat studenten hun pedagogische- en didactische vaardigheden weten te verbeteren met behulp van het geschetste cyclische model van observaties en data-gestuurde feedback. Deze gedragsveranderingen worden bereikt in een relatief korte periode van slechts enkele weken. In dit artikel gaan we in op een werkwijze waarin deze uitgangspunten in de praktijk zijn gebracht.
Download hier het volledige artikel.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.