BOEKBESPREKING
Veranderend Toezicht.
Werken aan wederzijds vertrouwen tussen school en inspectie. Gérard Zeegers (2017)
Boekbespreking door
Willem de Vlaming
Veranderend toezicht is meer dan wat je op grond van de titel zou verwachten. Het is geen taaie technische introductie in toezicht, maar een gepassioneerde oproep aan het onderwijs (en de inspectie) om de mogelijkheden die het nieuwe toezichtkader biedt met beide handen aan te grijpen. Gérard Zeegers is een oud schoolleider met ruime ervaring kijkt met passie voor onderwijs naar de kansen die autonomie biedt aan scholen, onderwijsprofessionals, ouder én leerlingen.Hij plaatst autonomie en toezicht in het perspectief van de grondwettelijke en wettelijke opdracht aan het onderwijs, en plaatst daarin de leerling centraal.
Het boek is prettig geschreven, met passende praktijkvoorbeelden en -verhalen. Het hele eerste deel van ruim zestig pagina’s gaat over vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Het tweede deel — van ongeveer gelijke omvang — gaat over de overgang het houden van toezicht naar het hebben van overzicht en inzicht. In dit tweede deel wordt dieper ingegaan op de nieuwe rol van de inspectie, het vernieuwde toezichtkader en de visie van verschillende partijen op gewenst toezicht en wenselijk inzicht.
Zeegers wil met Veranderend toezicht een pleidooi houden voor vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Hij wil schoolleiders en andere onderwijsprofessionals een spiegel voorhouden en roept hen op de ruimte die het nieuwe toezichtkader geeft met beide handen aan te grijpen.
Wat mij betreft is het boek niet alleen een geslaagde oproep en spiegel, maar het draagt op een heel prettige en toegankelijke wijze wijze kennis over: vanuit een visie op onderwijs vanuit de praktijk zelf. Veranderen toezicht geeft mooie handvatten om zelfstandig — en in dialoog met collega’s en betrokkenen — verder na te denken over de invulling van onderwijs, waarbij de focus verschuift van toezicht naar het hebben en delen van overzicht en inzicht.
Zeegers schrijft dat het afleggen van verantwoording voor hem nooit als een nare plicht voelde, maar als een logisch gevolg van de vrijheid om onderwijs en opvoeding vorm te geven. Hij nodigt 300.000 collega’s uit om “die ruimte te nemen, met elkaar zinvol in te vullen, daarvan te genieten en erover te verhalen.”
Ik sluit mij graag bij die oproep aan.
“Veranderend Toezicht” is geschreven vanuit onderwijs met passie voor onderwijs: inspirerend, beschouwend en praktisch!
Wat mij betreft een aanrader.
Citeren als: Vlaming, W. de. (2017). BOEKBESPREKING: Zeegers, G. (2017). Veranderend Toezicht. Werken aan wederzijds vertrouwen tussen school en inspectie.. zp: PICA. Op: PlatformPraktijkontwikkeling.nl. Utrecht: WOSO.
Download hier dit artikel als PDF
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.