BOEKBESPREKING
Handboek Diagnostiek in de leerlingbegeleiding: Kind en Context
Karine Verschueren en Helma Koomen (2017)
Boekbespreking door
Nikkie Laros
Dit handboek is haast onmisbaar voor alle psychologen en orthopedagogen die werkzaam zijn in het (basis of voortgezet) onderwijs! Het is (mede) aan hen de taak om de specifieke onderwijsbehoeften van een leerling in kaart te brengen. De inleiding van het boek benadrukt dat voor het vaststellen van de steigers het eerst belangrijk is om de leerling en zijn/haar context goed te kennen.
Waarschijnlijk is het boek om deze reden opgedeeld in vier delen te weten:
1.) Diagnostisch proces in het onderwijs
2.) Domeinen van functioneren van leerlingen (didactische onderdelen, executieve functies, motivatie, gedrag, etc.)
3.) Opvoedings- en onderwijs context
4.) Bijzondere doelgroepen (allochtone leerlingen, LVB, begaafde leerlingen)
Elk hoofdstuk is geschreven door experts op dit gebied en ieder thema wordt geïntroduceerd door middel van een uitgebreid theoretisch kader waarin verschillende wetenschappelijke bronnen aan bod komen. Vervolgens koppelen de auteurs deze theorie aan de dagelijkse praktijk. Er worden concrete voorbeelden en duidelijke schema’s aangehaald die de lezer helpen door de (soms taaie) stof heen te komen. Aan het einde van elk hoofdstuk worden passende meetinstrumenten (observatieschema’s, vragenlijsten, interviews, etc.) aangedragen die de onderwijsprofessional in de praktijk kan gebruiken.
In deel 3 van het boek zoomt men in op passende begeleidingsmogelijkheden als het integratief beeld van de leerling compleet is. Vooral het hoofdstuk over het “didactisch en pedagogisch handelen van de leerkracht” geeft handvatten voor de dagelijkse praktijk. Wat doet de docent al goed en hoe kan hij/zij daar meer van doen? Wat zijn de basiscondities voor een goed klassenmanagement en wat is de rol van de docent?
Citeren als:
Laros, N. de. (2017). BOEKBESPREKING: Verschueren, K. & Koomen, H. (red.) (2016)). Handboek Diagnostiek in de leerlingbegeleiding: Kind en Context. Antwerpen/Apeldoorn: Garant. Op: PlatformPraktijkontwikkeling.nl. Utrecht: WOSO.
Download hier dit artikel als PDF
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.