Internetgebruik door kinderen: niet laten leren door trial and error
De organisatie WizeNoze (www.wizenoze.com/nl) wil kinderen ondersteunen bij het (leren) gebruiken van internet. Voor wat betreft inhoud en taal- en denkniveau is verreweg de meeste internetcontent namelijk in het geheel niet afgestemd op kinderen. Het zoekgedrag van kinderen levert daardoor vaak ongeschikte en soms voor hen ronduit gevaarlijke resultaten op. WizeNoze heeft daarom een eigen zoekmachine (www.jouwzoekmachine.nl) ontwikkeld, die rekening houdt met het leesniveau van de gebruiker. Kinderen tussen 6 en 15 jaar worden daarbij geholpen bij het formuleren van hun zoekvragen en de zoekmachine biedt hen uitsluitend geschikte en betrouwbare bronnen. Inmiddels zijn er al meer dan vierhonderd door WizeNoze gecheckte bronnen aan de zoekmachine gelinkt; en dat aantal neemt snel toe. Veel scholen gebruiken deze zoekmachine inmiddels, via hun leerling portal.
Daarnaast heeft WizeNoze de Content Editor ontwikkeld. Hiermee kan een tekst voor volwassenen eenvoudig omgezet worden naar tekst voor kinderen op verschillende niveaus. De vertaaltechnologie doet automatisch verbetersuggesties, zodat een tekst met een eenvoudigere grammaticale structuur en eenvoudiger woordgebruik ontstaat. Educatieve en recreatieve bedrijven en organisaties kunnen hiermee de content van hun websites desgewenst aanpassen voor hun jeugdige doelgroep.
Bronnen en verdere informatie
-
- Clemens, J. (2015). Onlinegeletterdheid moet omhoog. LBRT Tijdschrift voor Remedial Teaching. 01; 18-21.
- Druin, A. & Foss, E. (2013). Children’s Internet Search. Using Roles to Understand Children. San Rafael (USA, Cal.): Morgan & Claypool. DOI: 10.2200/S00591ED1V01Y201408ICR034
- Frankenhuis, S., Hagen, S. van der, & Smelik, A. (2007). De effecten van nieuwe media op jongeren van 12 -14 jaar. Enschede: Stichting Leerplan Ontwikkeling. Download van:http://www.slo.nl/downloads/archief/De_20effecten_20van_20nieuwe_20media_20op_20jongeren_20van_2012-14_20jaar__webversie.pdf/download
- Platform Onderwijs 2032 (2015). Hoofdlijn advies: een voorstel. Download van http://onsonderwijs2032.nl/wp-content/uploads/2015/09/Hoofdlijn-advies-Een-voorstel-Onderwijs2032.pdf
- Sprenger, M. (2016). Zoekvaardigheden: ondersteuning plus educatie. Download van http://www.wizenoze.com/2016/01/04/ondersteuningpluseducatie/
Download dit artikel als PDF
De rubriek BERICHTEN bevat samenvattingen van wetenschappelijk onderzoek, beleidsontwikkelingen, beschrijvingen van nieuwe materialen en hulpmiddelen en ander nieuws op het gebied van opvoeding en onderwijs waarbij onderlinge verschillen in instructie- en begeleidingsbehoeften van kinderen het uitgangspunt is.
Samenstelling en redactie Jos Louwe
Citeren als: Louwe, Jos. (2016). BERICHTEN: Internetgebruik door kinderen: niet laten leren door trial and error. Op: PlatformPraktijkontwikkeling.nl. WOSO: Utrecht.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.