BOEKBESPREKING
Creatieve oplossingen bij gedragsproblemen op school
door Peter Laros
Michael Durrant weet in ‘Creatieve oplossingen bij gedragsproblemen op school’ op treffende en eenvoudige wijze zijn gedachten over het bedenken van oplossingen bij gedragsproblemen op school te etaleren. Jos Kienhuis en Piet Rademakers hebben de originele Engelse variant destijds vertaald.
Durrant neemt de interactionele benadering als uitgangspunt. Daarbij geeft hij ook direct aan dat elke aanpak van gedrag en kijk op verandering is gebaseerd op een aantal veronderstellingen. Al in het begin van zijn boek zet de auteur een aantal veronderstellingen van de korte interactionele benadering op een rij. Ik noem er enkele: ‘Mensen zijn verwikkeld in een constant proces waarin ze hun ervaring een betekenis geven’. ‘Niet de mens is het probleem maar het probleem is het probleem’. ‘Verandering vindt voortdurend plaats’. ‘Elk problematisch patroon bevat ook voorbeelden van uitzonderingen’. ‘Je hoeft niet te weten wat het probleem is’.
Vervolgens werkt de schrijver in het boek met de geformuleerde uitgangspunten. Hij koppelt daarbij naar bronnen die in dit verband relevant zijn. Het is fijn om te weten dat er relevante anderen zijn die eerder resultaat hebben geboekt met deze aanpak die is gebaseerd op de in het boek opgenomen vooronderstellingen.
Durrant weet op een natuurlijke wijze het verleden te verlaten, het heden te zien en de toekomst zonder dat het probleem nog aanwezig is te beschrijven. Langzaam maar zeker neemt hij je mee naar manieren om het anders aan te pakken. Vanuit de basis van oplossingsgericht werken naar concrete handelingen die ervoor zorgen dat de slag van het problematisch heden naar de werkbare of leerbare toekomst kan worden gemaakt.
Onze kijk of visie op wat leerlingen nodig hebben, bepaalt ook de wijze waarop je ‘omgaat’ met het gedrag van de leerlingen. De eerder genoemde vooronderstellingen spelen ook hier weer een grote rol. Zijn uitgesproken mening over de wijze waarop je diagnostiek vorm geeft en inzet in de school is een must voor elke leraar, IB’er en andere professionals binnen het educatieve domein. Hij leunt in dit geval op een door Kral ontwikkelde lijst. De solution Identification Scale (S-Id). Een positief gerichte lijst op competenties en successen.
Wel een wat ouder boekje. En als je het voor de tweede keer leest, ontdek je de waarde van de opgeslagen informatie. Makkelijk geschreven, voorzien van de nodige bronnen en voorbeelden en met tal van concrete aanwijzingen om je oplossingsgericht handelingsrepertoire uit te breiden.
Peter Laros
Citeren als: Laros, P. (2019). BOEKBESPREKING Creatieve oplossingen bij gedragsproblemen op school. Op: PLPO.nl. Utrecht: WOSO
Creatieve oplossingen bij gedragsproblemen op school
Auteur: Michael Durrant
Fontys OSO 2007
Uitgever: Garant
Download deze boekbespreking hier als pdf.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.