BOEKBESPREKING
Autisme anders bekijken: omdat geen kind hetzelfde is.
Agterberg-Rouwhorst, S. (2015)
Door
Nikkie Laros
Jarenlange ervaring met kinderen en jeugdigen met ASS en haar studie hebben Suzanne Agterberg- Rouwhorst geïnspireerd tot het schrijven van dit boek.
Agterberg legt vooral de nadruk op de diversiteit van de doelgroep. Wat voor het ene kind, met de diagnose ASS, geldt als: een passende begeleidingsmethode / valkuil / bevorderende factor / enzovoort, kan voor het andere kind precies andersom zijn!
Het leren kennen van een leerling ligt aan de basis van een goede begeleiding. Welke signalen geeft het kind af en hoe kan men daar de volgende keer anders op reageren (met als doel het ongewenste gedrag te verminderen). Wat daarbij kan helpen is het opstellen van een Autisme Paspoort. Dit paspoort is ontworpen op basis van Agterbergs afstudeeronderzoek.
De onderdelen van het paspoort komen overeen met de acht thema’s uit haar onderzoek:
- Kenmerken van autisme
- Zintuiglijke waarneming
- Kenmerken van het denken (TOM, EF, CC)
- Cognitieve ontwikkeling
- Communicatie
- Protectieve factoren
- Emotionele ontwikkeling
- Spanning en ontspanning
Het inschalen van een leerling op deze gebieden lijkt zeer helpend te zijn in de dagelijkse praktijk. Immers; iedereen kan in een oogopslag zien hoeveel en welke begeleiding een kind nodig heeft op ieder afzonderlijk gebied.
Suzanne Agterberg-Rouwhorst is in 2014 cum laude afgestudeerd als autismespecialist aan Fontys Hogescholen.
Citeren als:
Laros, N. (2016). BOEKBESPREKING: Agterberg-Rouwhorst, S. (2015). Autisme anders bekijken: omdat geen kind hetzelfde is. Antwerpen/Apeldoorn: Garant. Op: PlatformPraktijkontwikkeling.nl. Utrecht: WOSO
Download dit artikel als PDF
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.