BOEKBESPREKING
S. de Vries, N. Verhoef & S.L. Goei (2016) – Lesson Study: een praktische gids voor het onderwijs
Antwerpen/Apeldoorn: Garant
De schrijvers zetten in toegankelijke taal uiteen wat er speelt bij ‘Lesson Study’: leraren die samen met andere collega’s blijven leren en hun onderwijs willen verbeteren. Drie karakteristieken van de aanpak komen onmiddellijk aan bod:
- men gaat bij het ontwikkelen van een krachtige leeromgeving altijd uit van drie voorbeeldleerlingen met totaal verschillende onderwijs- en instructiebehoeften
- iedereen ontwikkelt en denkt mee
- er is systematische begeleiding door een professional die beschikt over begeleidingskwaliteiten
Effectieve docentprofessionalisering ziet er dan als volgt uit: leraren nemen deel aan een professionele dialoog over het werk, bezoeken elkaars lessen en geven feedback, en werken samen. Er is een gedeelde visie en er wordt actief gewerkt aan de missie van de school, er bestaat een gedeelde focus op het leren van de leerlingen en men is samen verantwoordelijk voor het succes van de leerlingen.
Bij Lesson Study gaat het om de concrete lessen die worden gegeven. Een groot deel van het boek bestaat uit het doorlopen van de zes fasen die onderdeel zijn van de cyclus: Kies een onderzoeksthema, plan de te onderzoeken les, doceer of observeer de les, bespreek dat na met de focus op het leren van de leerlingen, herzie en doceer en observeer opnieuw, reflecteer op resultaat en deel ontdekkingen met anderen. Die zes fasen zijn praktisch uitgewerkt, met allerlei voorbeeldformulieren. Het is prettig om aan de hand van zo’n concrete opzet te kunnen werken. Er liggen sjablonen waarvoor je kunt kiezen. Er is ook ruimte om eigen ontwikkelde formulieren te hanteren.
Een apart hoofdstuk is ingericht voor het begeleiden van het proces. Wat zijn de rollen en wat vraagt het van de begeleider? De diverse casussen geven een mooi beeld van hoe Lesson Study in zijn werk kan gaan. Een duurzame aanpak gebeurt in elk geval op schoolniveau. Sturing van de directeur en ondersteuning van andere sleutelfiguren binnen de organisatie is van belang voor een goede, schoolbrede uitwerking.
Peter Laros
Citeren als:
Laros, P. (2016). BOEKBESPREKING: Vries, S. de, Verhoef, N. & Goei, S.L. (2016). Lesson Study: een praktische gids voor het onderwijs – Antwerpen/Apeldoorn: Garant. Op: PlatformPraktijkontwikkeling.nl. Utrecht: WOSO.
Download deze boekbespreking als PDF
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.