BOEKBESPREKING
Kaat wil niet meer op bezoek. Het ouderverstotingssyndroom. Driesen, L. (2016)
Door
Nikkie Laros
Het boek behandelt het Parental Alienation Syndroom (PAS) zoals beschreven door de Amerikaanse kinderpsychiater Richard Gardner. Een verschijnsel dat vandaag de dag steeds vaker voor lijkt te komen; een kind wiens ouders in een vechtscheiding zijn verwikkeld, verstoot de uitwonende ouder vanwege een irrationele lastercampagne die door de verblijfouder is gestart. PAS wordt middel met behulp van mini-casussen duidelijk geïllustreerd. Daarnaast geeft het boek aan wat de kenmerken van dit syndroom zijn en hoe dit proces verloopt. Hierbij is een bijlage achterin het boek van grote meerwaarde; checklists die specifiek voor alle betrokkenen apart zijn samengesteld (kind, inwonende en uitwonende ouder). Voor de lezer wordt het op die manier gemakkelijk om aanwijzingen in de praktijk beter te duiden.
In het tweede deel van het boek wordt ingegaan op mogelijke interventies die een hulpverlener kan inzetten. Helaas geeft dit gedeelte weinig handvatten voor de lezer. De gewenste aanpak volgens Gardner richt zich voornamelijk op juridische maatregelen, en niet of nauwelijks op een open gesprek met alle betrokken. Gardner beweert dat enkel opgelegde sancties van bovenaf helpend kunnen zijn. Een weinig pedagogische aanpak die niet werkbaar lijkt voor onze maatschappij. Driesen maakt vervolgens gelukkig de vergelijking met de Vlaamse aanpak; hierin staat voorzichtig beschreven hoe men het gesprek zou kunnen vormgeven met ouders, betrokkenen en (indien mogelijk) het kind. In mijn optiek wordt in deze strategie het grootste slachtoffer, te weten het kind, niet voldoende gehoord. Het kind door middel van voicing een stem geven, is een betere optie.
Nikkie Laros
Citeren als: Laros, N. (2016). BOEKBESPREKING: Driesen, L. (2016). Kaat wil niet meer op bezoek. Het ouderverstotingssyndroom. Antwerpen/Apeldoorn: Garant. Op: PlatformPraktijkontwikkeling.nl. WOSO: Utrecht
Download dit artikel als PDF
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.