BOEKBESPREKING
Beroepsprofiel van de leraar als black box. Ceulemans, C. (2016)
Door
Peter Laros
Het boek geeft focus aan de wijze waarop het profiel in praktijk werkt. Hiervoor maakt de auteur gebruik van de kennis en inzichten van Bruna Latour. Hij observeerde de wereld vanuit het perspectief ‘wetenschap in de maak’ in plaats van vanuit het perspectief ‘kant en klare wetenschap’. De auteur wil daarbij niet het profiel van de leraar ter discussie stellen maar zich in haar onderzoek vooral richten op het gebruik in de praktijk. ‘Black box’ wordt in dit geval gezien als transparant maken, openleggen, delen van ontdekkingen, gedachten en zorgen met betrekking tot bepaalde publieke onderwijskwesties. (Hoe groot zijn de verschillen tussen Vlaanderen en Nederland?) Latour stelt dat je dillema’s in het beroep niet als ‘matters of facts’ moet labelen maar als ‘matters of concerns’. In dat geval bepalen niet de wetenschappers maar betrokkenen rondom een dilemma de status van een concern in de context. Het onderzoek van Ceulemans start met een ‘competentie-lijstenonderzoek’ met bijbehorende ontwikkelingen. Vanaf het moment dat lijsten circuleren worden ze ook aangepast, op maat gemaakt; in de context passend gemaakt ‘circuleren is accumuleren’. Vervolgens onderzoekt Ceulemans op welke wijze de lijsten werken binnen de lerarenopleiding en binnen kwaliteitszorg in het kader van een visitatie.
Wat mij aanspreekt is de wijze waarop zij haar onderzoek met behulp van ANT (Actor Network Theorie) vorm geeft. Ze richt zich op wat er in de praktijk gebeurt met de onderwijsstandaarden: de ontstaansgeschiedenis, en het gebruik op verschillende ‘onderwijsplekken’. Gedeelde ‘matters of concerns’ zijn helpend bij de dialoog over goed onderwijs en het goed opleiden van docenten en kunnen weer invloed hebben op de ‘vastgestelde onderwijsstandaarden’. Een pittig leesbaar boek voor mensen die geïnteresseerd zijn in de werking van het beroepsprofiel en competentielijsten van de leraar.
Peter Laros
Download als PDF
Citeren als: Laros, P. (2016). BOEKBESPREKING: Beroepsprofiel van de leraar als black box. Op: PlatformPraktijkontwikkeling.nl. WOSO: Utrecht
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.