BOEKBESPREKING
Stokking, K.M. (2016). Bouwstenen voor onderzoek; in onderwijs en opleiding.
Door
Peter Laros
Stokking gebruikt de bouwstenen voor onderzoek om zijn beeld van ‘goed’ onderzoek te schetsen. Een stukje geschiedenis maakt dat je snel kunt instappen in de wereld van onderzoeken. Ik vind het bijzonder treffend dat Stokking de scheidslijn tussen kwalitatief onderzoek en kwantitatief onderzoek laat vervagen. Hij schetst een scala aan mogelijkheden van allerlei combinaties die te maken zijn. Een probleem of een vraag is het uitgangspunt. Als de vraagstelling helder is, kan een onderzoeksopzet of onderzoeksplan uitgedacht worden. Die kan vervolgens kwalitatief of kwantitatief van aard zijn. Een mix van beide typen onderzoek komt steeds vaker voor.
Elk hoofdstuk(je) is ‘los’ en prettig leesbaar. Stokking bezit de gave om lastige dingen gemakkelijk op te schrijven. Je leest het boek van A tot Z of je hanteert het boek als naslagwerk bij de start van een onderzoek. Het is ook goed mogelijk om de hoofdstukken te lezen die passen bij je eigen ‘leervragen’ van dat moment. En die leervragen kunnen nauw samen hangen met de voortgang van je onderzoek.
De schrijver benadrukt dat de volgorde in het onderzoek niet vanzelfsprekend lineair is. Tussentijdse ontdekkingen en inzichten zorgen ervoor dat je het onderzoek aanvult en aanpast. Daarbij moet je voortdurend opletten dat er een samenhangend, congruent geheel ontstaat. Hij schrijft “Zolang je maar eerlijk en transparant rapporteert, is daar niet mis mee, integendeel: je neemt daardoor je onderzoek en je doelgroep serieus.”
Een andere opvallende en geruststellende gedachte van Stokking is dat het denkwerk, dat flink wat tijd in beslag neemt, ook bij het onderzoek hoort. “Een onderzoek begint met een flinke portie denken, die zomaar 30% of nog iets meer van de totale tijd in beslag kan nemen. Dan begint het onderzoek niet pas, dan ben je al een eind gevorderd.”
Twee afsluitende opmerkingen:
Ik lees in het boek vooral over integratief gebruik van elementen van onderzoek. In het bouwstenenschema worden de bouwstenen aan het niveau van opleiden gekoppeld. In mijn beleving creëert deze koppeling juist een segregatie. Als je dan toch een bouwstenenschema op niveau hanteert, dan zou het een uitdaging zijn om het schema nog uit te breiden met onderzoek op HBO-master niveau.
Peter Laros
Download dit artikel als PDF.
Citeren als: Laros, P. (2016). BOEKBESPREKING: Bouwstenen voor onderzoek; in onderwijs en opleiding. Op: PlatformPraktijkontwikkeling.nl. WOSO: Utrecht
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.