Oplossingsgerichte aanpak van obesitas

BOEKBESPREKING Oplossingsgerichte aanpak van obesitas Peter Laros (2018)   De auteurs van ‘Oplossingsgerichte aanpak van obesitas. Ervaringen van tieners en hun ouders’ zijn gevraagd om onderzoek te doen naar een methode die stoelt op een systemisch, oplossingsgerichte aanpak van obesitas. Pauline Naber is lector ‘leefwerelden van Jeugd’ van Hogeschool Inholland en Emran Riffi Acharki is…

Lees verder!

Onderwijs van onderen

BOEKBESPREKING Onderwijs van onderen Willem de Vlaming (2018)   ‘Onderwijs van Onderen’ bevat bijdragen van 32 leerlingen 5vwo Filosofie, van het Berlage Lyceum, verdeeld over drie delen: Vaardig, Waardig en Aardig. De bijdragen borduren voort op passages uit het eindadvies ‘ons onderwijs 2032’ van het platform onderwijs 2032. De artikelen tonen diversiteit in de onderwijsbeleving…

Lees verder!

Jeugdzorg met een plus

BOEKBESPREKING Jeugdzorg met een plus Peter Laros (2018)   De auteurs van ‘Jeugdzorg met een plus’ breken een lans voor een goede opvang en ondersteuning van de relatief kleine doelgroep met ernstige gedragsproblemen. In dit vlot lezende boekje geven ze een mooie, overzichtelijke uiteenzetting over het wel en wee van deze doelgroep. De schrijvers hebben…

Lees verder!

Dwingende Vrijheid

BOEKBESPREKING Dwingende Vrijheid Peter Laros (2018)   De schrijvers zijn allen experts op hun eigen gebied. Filosofie, psychiatrie, literatuur, journalistiek, wiskunde, kunst of een combinatie van verschillende richtingen. Het gros is ook gespecialiseerd in Freudiaanse theorie en therapie. Vanaf hoofdstuk 1 is helder dat voorkennis van belang is om de content van het boekje goed…

Lees verder!

De master EN als keurmeester van het eigen vlees

De master EN als keurmeester van het eigen vlees Wat verbindt en onderscheidt een master en een professioneel onderzoeker? Willem de Vlaming (2018)   Waartoe leidt de Master EN op? Onderzoekers of effectieve professionals met een onderzoekende houding in een kennisintensieve beroepspraktijk? Het lijkt een semantisch vraagstuk, maar gegeven de vraag van de status en…

Lees verder!

Een haalbare weg naar succesvolle samenwerking

BOEKBESPREKING Een haalbare weg naar succesvolle samenwerking Peter Laros (2017)   Met ‘een haalbare weg naar succesvolle samenwerking ‘ geeft Greet van Zeir een eigen handleiding voor het omgaan met professionals in veranderingsprocessen. Over dit onderwerp is al veel geschreven, maar toch weet dit boek zich te onderscheiden. De auteur heeft een op de praktijk…

Lees verder!

Visualiseer wat werkt

BOEKBESPREKING Visualiseer wat werkt Peter Laros (2017)   Chris De Rijdt, Bart Serrien & Chris Van Dam zijn in hun ‘Praktijkboek over oplossingsgericht werken & visualisaties bij mensen met een verstandelijke beperking’ duidelijk gegrepen door het ‘oplossingsgericht werken’. In de eerste hoofdstukken leggen zij uit wat het betekent om op een oplossingsgerichte wijze te begeleiden:…

Lees verder!

Ondersteunend communiceren: werken met visualisaties

BOEKBESPREKING Ondersteunend communiceren: werken met visualisaties Peter Laros (2017) Cris De Rijdt weet in ‘Ondersteunend communiceren: werken met visualisaties’ op een duidelijke en gestructureerde wijze de inhouden rondom Ondersteunende Communicatie onder woorden te brengen. Het boek kent een opbouw van abstract en algemeen naar specifiek en concreet uitgewerkt. Het is voor ‘niet-kenners’ prettig om de…

Lees verder!

Sensoa Vlaggensysteem

BOEKBESPREKING Sensoa Vlaggensysteem Nikkie Laros (2017)   Het Sensoa Vlaggensysteem helpt om seksueel gedrag van kinderen en jongeren eerlijk te beoordelen en om hier als begeleider/leerkracht/ouder/verzorger gepast op te reageren. Ook kan men het systeem gebruiken om met kinderen en jongeren het gesprek aan te gaan over dit onderwerp. Het Vlaggensysteem is gebaseerd op theorie…

Lees verder!

Koele Bikkels

BOEKBESPREKING Koele Bikkels Peter Laros (2017) Een handleiding voor kinderen die stress, faalangst en spanning bij zichzelf willen verminderen. Het boekje is in voor kinderen begrijpelijke taal geschreven en voorzien van bijzonder leuke en passende illustraties. Daarnaast zijn er allerlei vragenlijstjes opgenomen die het eigen ‘zijn’ tijdens of voordat er sprake is van een ‘bijzondere’…

Lees verder!

Slimmer denken. Toolbox

BOEKBESPREKING Slimmer denken. Toolbox Peter Laros (2017)   Eric Halsberghe is er in ‘Slimmer denken. Toolbox vol handige denkpatronen’ uitstekend in geslaagd om een koffertje te vullen met een scala aan denkstrategieën vaak in het gezelschap van leuke acroniemen. Ik vond het wederom een grappige constatering dat een acroniem leidt tot een snelle geheugenopslag. In…

Lees verder!

Actieve betrokkenheid bij een praktijkonderzoek: noodzakelijk draagvlak en enthousiasmering versus kwaliteitsvervuiling

Actieve betrokkenheid bij een praktijkonderzoek: noodzakelijk draagvlak en enthousiasmering versus kwaliteitsvervuiling Jos Louwe (2017)   In de afgelopen decennia is de vraag aan onderwijsprofessionals, hoe op systematische wijze kwalitatief goede kennis verzameld en gebruikt kan worden om vraagstukken in de dagelijkse schoolpraktijk te analyseren en aan te pakken, steeds dringender geworden. De in wetenschappelijk onderzoek…

Lees verder!

Een vergadering voorzitten

BOEKBESPREKING Een vergadering voorzitten Peter Laros (2017)   ‘Een vergadering voorzitten. De kunstgrepen’ van Vincent Mertens geeft richting aan de wijze waarop je het best een vergadering kunt leiden. De schrijver kan heerlijk compact schrijven. De essentie weet hij in luttele zinnen aan het papier toe te vertrouwen. Je kunt het boekje als voorbereiding op…

Lees verder!

Do you practice what you preach?

Do you practice what you preach? De invloed van de leesattitude van de leerkracht op de leesmotivatie van leerlingen. Mariëtte Groente (2017) Do you practice what you preach? In deze studie is onderzocht welke rol de leesattitude van de leerkracht speelt bij het vormgeven van het leesonderwijs gericht op leesplezier en leesmotivatie. Is het mogelijk…

Lees verder!

#vindikleuk

Een onderzoek naar de preventie en curatie van cyberpesten en de bevordering van positieve online interactie Jolijn Kester (2017)   De opkomst van technologie en sociale media heeft gezorgd voor een verandering in sociale omgangsnormen (Hoff & Mitchell, 2009). Kinderen die nu op de basisschool zitten, groeien op in een tijd waarin hun leven online…

Lees verder!

In de wereld komen

BOEKBESPREKING In de wereld komen Peter Laros (2017)   ‘In de wereld komen’ is eerder verschenen als proefschrift. Het beschrijft de ontwikkelreis van Wouter Pols in onderwijsland. Het gaat over zijn pedagogische gedachten en de betekenis die hij aan opvoeden en onderwijs heeft gegeven, als opvoeder en als docent. In het eerste hoofdstuk neem Wouter…

Lees verder!

Vier jaar leerkracht in samenwerken

BOEKBESPREKING Vier jaar leerkracht in samenwerken Willem de Vlaming (2017)   ‘Vier jaar leerkracht in samenwerken’ is een uitgave van het lectoraat ‘Leerkracht in Samenwerken’. Onder redactie van lector Jacqueline van Swet en Marianne den Otter zijn twaalf interessante bijdragen gebundeld  rond het kernthema van het lectoraat. Of zoals Van Swet het zelf in het…

Lees verder!

Leren spellen met Spellet

Anneke Smits & Elly Scheeren (2017). Scholen besteden veel tijd aan spelling met methodes die vooral inzetten op het aanleren van spellingsregels — zonder al te veel succes voor spellingzwakke leerlingen. We vroegen ons af hoe we spellingzwakke leerlingen met D en E scores op de Cito SVS, konden leren spellen zonder regels te gebruiken.…

Lees verder!

Mediërend Leren

Soms moet je met zijn tweeën zijn om dingen alleen te kunnen doen! Floor van Loo en Emiel van Doorn (2017)   Middels dit artikel willen we u kennis laten maken met de educatieve praxis Mediërend Leren® en de mogelijkheden die het u biedt bij het stimuleren van de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van…

Lees verder!

Profiel Master EN

BOEKBESPREKING Profiel Master EN Willem de Vlaming (2017)   Niet echt een boekbespreking, maar meer een mededeling: Op maandag 15 mei 2017 heeft WOSO haar vernieuwde profiel voor de Master EN (Master Educational Needs) gepresenteerd aan de PO raad. Naast de wijziging van de oude naam Master Special Educational Needs in Master Educational Needs kent…

Lees verder!