Slimmer denken. Toolbox

BOEKBESPREKING Slimmer denken. Toolbox Peter Laros (2017)   Eric Halsberghe is er in ‘Slimmer denken. Toolbox vol handige denkpatronen’ uitstekend in geslaagd om een koffertje te vullen met een scala aan denkstrategieën vaak in het gezelschap van leuke acroniemen. Ik vond het wederom een grappige constatering dat een acroniem leidt tot een snelle geheugenopslag. In…

Lees verder!

Actieve betrokkenheid bij een praktijkonderzoek: noodzakelijk draagvlak en enthousiasmering versus kwaliteitsvervuiling

Actieve betrokkenheid bij een praktijkonderzoek: noodzakelijk draagvlak en enthousiasmering versus kwaliteitsvervuiling Jos Louwe (2017)   In de afgelopen decennia is de vraag aan onderwijsprofessionals, hoe op systematische wijze kwalitatief goede kennis verzameld en gebruikt kan worden om vraagstukken in de dagelijkse schoolpraktijk te analyseren en aan te pakken, steeds dringender geworden. De in wetenschappelijk onderzoek…

Lees verder!

Een vergadering voorzitten

BOEKBESPREKING Een vergadering voorzitten Peter Laros (2017)   ‘Een vergadering voorzitten. De kunstgrepen’ van Vincent Mertens geeft richting aan de wijze waarop je het best een vergadering kunt leiden. De schrijver kan heerlijk compact schrijven. De essentie weet hij in luttele zinnen aan het papier toe te vertrouwen. Je kunt het boekje als voorbereiding op…

Lees verder!

Do you practice what you preach?

Do you practice what you preach? De invloed van de leesattitude van de leerkracht op de leesmotivatie van leerlingen. Mariëtte Groente (2017) Do you practice what you preach? In deze studie is onderzocht welke rol de leesattitude van de leerkracht speelt bij het vormgeven van het leesonderwijs gericht op leesplezier en leesmotivatie. Is het mogelijk…

Lees verder!

#vindikleuk

Een onderzoek naar de preventie en curatie van cyberpesten en de bevordering van positieve online interactie Jolijn Kester (2017)   De opkomst van technologie en sociale media heeft gezorgd voor een verandering in sociale omgangsnormen (Hoff & Mitchell, 2009). Kinderen die nu op de basisschool zitten, groeien op in een tijd waarin hun leven online…

Lees verder!

In de wereld komen

BOEKBESPREKING In de wereld komen Peter Laros (2017)   ‘In de wereld komen’ is eerder verschenen als proefschrift. Het beschrijft de ontwikkelreis van Wouter Pols in onderwijsland. Het gaat over zijn pedagogische gedachten en de betekenis die hij aan opvoeden en onderwijs heeft gegeven, als opvoeder en als docent. In het eerste hoofdstuk neem Wouter…

Lees verder!

Vier jaar leerkracht in samenwerken

BOEKBESPREKING Vier jaar leerkracht in samenwerken Willem de Vlaming (2017)   ‘Vier jaar leerkracht in samenwerken’ is een uitgave van het lectoraat ‘Leerkracht in Samenwerken’. Onder redactie van lector Jacqueline van Swet en Marianne den Otter zijn twaalf interessante bijdragen gebundeld  rond het kernthema van het lectoraat. Of zoals Van Swet het zelf in het…

Lees verder!

Leren spellen met Spellet

Anneke Smits & Elly Scheeren (2017). Scholen besteden veel tijd aan spelling met methodes die vooral inzetten op het aanleren van spellingsregels — zonder al te veel succes voor spellingzwakke leerlingen. We vroegen ons af hoe we spellingzwakke leerlingen met D en E scores op de Cito SVS, konden leren spellen zonder regels te gebruiken.…

Lees verder!

Mediërend Leren

Soms moet je met zijn tweeën zijn om dingen alleen te kunnen doen! Floor van Loo en Emiel van Doorn (2017)   Middels dit artikel willen we u kennis laten maken met de educatieve praxis Mediërend Leren® en de mogelijkheden die het u biedt bij het stimuleren van de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van…

Lees verder!

Profiel Master EN

BOEKBESPREKING Profiel Master EN Willem de Vlaming (2017)   Niet echt een boekbespreking, maar meer een mededeling: Op maandag 15 mei 2017 heeft WOSO haar vernieuwde profiel voor de Master EN (Master Educational Needs) gepresenteerd aan de PO raad. Naast de wijziging van de oude naam Master Special Educational Needs in Master Educational Needs kent…

Lees verder!

Veranderend Toezicht. Werken aan wederzijds vertrouwen tussen school en inspectie

BOEKBESPREKING Veranderend Toezicht. Werken aan wederzijds vertrouwen tussen school en inspectie. Gérard Zeegers (2017) Boekbespreking door Willem de Vlaming   Veranderend toezicht is meer dan wat je op grond van de titel zou verwachten. Het is geen taaie technische introductie in toezicht, maar een gepassioneerde oproep aan het onderwijs (en de inspectie) om de mogelijkheden…

Lees verder!

Handboek Diagnostiek in de leerlingbegeleiding: Kind en Context

BOEKBESPREKING  Handboek Diagnostiek in de leerlingbegeleiding: Kind en Context Karine Verschueren en Helma Koomen (2017) Boekbespreking door Nikkie Laros Dit handboek is haast onmisbaar voor alle psychologen en orthopedagogen die werkzaam zijn in het (basis of voortgezet) onderwijs! Het is (mede) aan hen de taak om de specifieke onderwijsbehoeften van een leerling in kaart te…

Lees verder!

Goed Bezig Check-up

BOEKBESPREKING Goed Bezig Check-up Veronika Wuyts (2017) Door Peter Laros  Veronika Wuyts laat je nadenken over je (werk)leven. Wat doe je, wat wil je, doe je dat met passie en is dat wat je aan de maatschappij wilt bijdragen? Het boek bestaat uit drie onderdelen. Het eerste deel zet je aan om je huidige werksituatie…

Lees verder!

Praktijkgericht onderzoeken in het onderwijs

BOEKBESPREKING Praktijkgericht onderzoeken in het onderwijs  Jacqueline van Swet en Lisette Munneke (2017)  door Willem de Vlaming   Goede vragen formuleren en op deugdelijke wijze data verzamelen, dat is de essentie van dit boek. Het boek is een aanrader als je geïnformeerd wilt worden over: de achtergrond en het belang van praktijkgericht onderzoeken in het…

Lees verder!

Redactioneel maart 2017

Bijblijven als Master Ed? Inspiratie opdoen voor praktijkgericht onderzoek in je eigen beroepspraktijk? Op www.platformpraktijkontwikkeling.nl  vind je interessante bijdragen over onderzoek in het educatieve domein. De afgelopen periode zijn de volgende bijdragen gepubliceerd: De Munnik, H. & Zwart., D.P. (2017). Interactief rekenonderwijs op een school voor nieuwkomers Lindenburg, A.C. (2017). Een duurzame internationale onderwijsrelatie. Duurzame…

Lees verder!

Interactief rekenonderwijs op een school voor nieuwkomers

Henrike De Munnik & Diana P. Zwart (2017) Dit artikel beschrijft de resultaten van een lessenserie die in het teken staat van interactief rekenonderwijs aan twee groepen op een school voor nieuwkomers, te weten Het Taalcentrum in Almere. Onderwijsachtergronden, taal- en leesvaardigheid in eigen taal, en sociaal- culturele achtergrond zijn van invloed op het onderwijsniveau…

Lees verder!

Een duurzame internationale onderwijsrelatie

Duurzame relatie met een school in Adawso (Ghana)
Astrid Lindenburg (2017)

 

In het kader van Internationalisering besluit een groep leraren en docenten uit Nederland een reis te maken naar een school in Ghana. Ten eerste om een duurzaam contact te leggen tussen een primary school in Adowso en leraren in Nederland. Ten tweede om, met en van elkaar te leren als het gaat om vraagstukken als diversiteit en inclusie. Duurzaam wil zeggen dat het niet bij een eenmalige reis moet blijven, maar dat de wens er is om met het doel van wederzijds leren voor ogen nog vele reizen te laten plaatsvinden, zowel live als digitaal. Dit artikel is een verslag van deze bijzondere reis.

Lees verder!

Luisteren naar leerlingen met een verstandelijke beperking

Chris Pols (2017)

 

Dit artikel is gebaseerd op promotieonderzoek naar de visie van negentien ZML leerlingen op hun transitie van school naar werk en tracht theorie en praktijk rond het luisteren naar de visie van leerlingen met een verstandelijke beperking bij elkaar te brengen.

Lees verder!

Slim onderpresteren aanpakken

BOEKBESPREKING Slim onderpresteren aanpakken Tania Gevaert & Ophélie Desmet (Garant, 2016) Door Peter Laros   De auteurs beschrijven in begrijpelijke taal het fenomeen “onderpresteren”. Het boek bestaat uit twee delen. Vanaf bladzijde 1 tot en met 120 leggen de schrijvers uit wat onderpresteren is. Ze geven definities, maken een indeling naar verschillende typen onderpresteerders en…

Lees verder!