10x Beter: Onderzoeksprijs 2018

MEESTERSCHAP 10 x Beter: Onderzoeksprijs 2018 [Fontys OSO]   INHOUD Amber Damen: ‘De opleidingsbehoeften van hoogbegaafde pabostudenten’ Marianne de Wit-Polet: ‘Samen één om het kind heen’ Ingeborg Wolters: ‘Duurzaam beoordelen’ Sven Geenens: ‘Werkdruk bij Vlaamse schoolleiders’ Lotje Tonnaer-van Baalen: ‘Capaciteiten van leerlingen en leerkrachthandelen’ Marjolein Derks: ‘Leesmotivatie en leesplezier bij leerlingen met autisme’ 16 Emilie…

Lees verder!

10x Beter: Onderzoeksprijs 2017

MEESTERSCHAP 10 x Beter: Onderzoeksprijs 2017 [Fontys OSO] INHOUD Wendy Luyckx: DNA van EXCELLENT onderwijs Dagmar Fonken: Zelfregulering in de klas Amy van Arkel: Het effectief inzetten van rekenspellen Sanne Maas-van Kaathoven: Zelfverantwoordelijk leren Stefanie Marrevee: De oplossingsgerichte leerlingbespreking Laura Postma: Een positieve docent-studentrelatie Tanja van Aarle: Een ervaringsgerichte leergemeenschap Marlon van de Put: Reflectieve…

Lees verder!

10x Beter: Onderzoeksprijs 2016

MEESTERSCHAP 10 x Beter: Onderzoeksprijs 2016 [Fontys OSO] INHOUD Angela van der Vliet: Taalontwikkelingsstoornissen in de praktijk Danielle Quadakkers: Flipping the Classroom in relatie tot de taxonomie van Bloom Guido Schoonbrood: Het effect van het zelf gaan studeren is groot Ilja van Santen: De roep om meer mannen in het onderwijs Judith Slabbers: Samenwerking jeugdhulpverlening…

Lees verder!

10x Beter: Onderzoeksprijs 2015

MEESTERSCHAP 10 x Beter: Onderzoeksprijs 2015 [Fontys OSO] INHOUD Yolande van den Acker: ‘Ondersteunen op eigen kracht’ Sanne van Hintum: ‘Wie durft de methode los te laten’ Ivo Troost: ‘Groepsplannen implementeren’ Jacomijn Dijkers: ‘Juf, mag ik ook zo’n bijsluiter?’ Marga van Gijn: ‘Creatief buitenspelen met de toverballenkar’ Monique Mutsaers: ‘Show us what you want’ Linda…

Lees verder!

10x Beter: Onderzoeksprijs 2014

MEESTERSCHAP 10 x Beter: Onderzoeksprijs 2014 [Fontys OSO] INHOUD Anneke Breedveld: ‘Creatieve opdrachten motiveren begaafde leerlingen’ Hanneke Straten: ‘Leren Spelen’ Irene Triebels: ‘Betekenisvol beoordelen van werkplekleren’ Jolanda Verveld: ‘Op zoek naar de spelende en lerende kleuter’ Marja Versantvoort: ‘Succesfactoren voor een digitale leeromgeving’ Milou Mesters: ‘Wij willen lezen’ Petra Theeuwen: ‘So you think you can…

Lees verder!

10x Beter: Onderzoeksprijs 2013

MEESTERSCHAP 10 x Beter: Onderzoeksprijs 2013 [Fontys OSO] INHOUD Anne Prince: ‘Als leerkracht kan ik mij continue blijven ontwikkelen’ Kirsten Tijssens: ‘Een visie is cruciaal’ Yvonne van Oers-de Bruyn: ‘Spelen werkt!’: Elly Rombout: ‘Gewoon lezen’ Yvonne Bliek: ‘Ik wil naar New York! Sylvia Hagen-Sinnema: ‘Iedereen is eigenaar’ Erna Groeneveld-Lucassen: ‘ASS-jeblieft!’: Lilian Spijkerman: ‘Professionaliseren in feedback…

Lees verder!

10x Beter: Onderzoeksprijs 2012

MEESTERSCHAP 10 x Beter: Onderzoeksprijs 2012 [Fontys OSO] INHOUD Erik van Lieverloo: Grip op leesbegrip Nina van Enckevort: Het schoolplein als rijke speelleeromgeving Harm de Kroon: Lettergroeiboek; meerwaarde voor alle leerlingen Hanny van Riet: Een onderzoek naar spelbegeleiding volgens de Vygotskiaanse benadering. Brigitte van Tongeren: ‘Spelling leren met klanktekens & kleuren!’ Danielle Daems & André…

Lees verder!

Het hele team studeert… Een last of een lust?

Staatssecretaris Sander Dekker streeft ernaar om het aantal masteropgeleiden voor 2020 in het primair onderwijs te verhogen van 18% naar 33%. Je leest dit ook in ÔÇÿleraar 2020ÔÇÖ. Masters geven immers een enorme kwaliteitsimpuls aan de onderwijspraktijk, door o.a. kennisconstructie voor en in de praktijk en hun reflexieve beroepshouding. Met een master ontwikkel je vakmanschap en meesterschap. Een mooiere vorm van…

Lees verder!

Agressie tegen leraren

DUO Onderwijsonderzoek, een onafhankelijk onderzoeksbureau, heeft in november 2015 onderzoek in het basis- en in het voortgezet onderwijs verricht naar de vorm, mate en gevolgen van agressief gedrag van leerlingen en ouders tegen leraren, in het schooljaar 2014-2015.

Daarbij is onderscheid gemaakt tussen fysiek geweld (duwen, schoppen, slaan, vernieling, gooien van voorwerpen etc.) en verbaal geweld

Lees verder!