Ont-moeten. Ondersteuning aan mensen in maatschappelijk kwetsbare leefsituaties

BOEKBESPREKING Ont-moeten. Ondersteuning aan mensen in maatschappelijk kwetsbare leefsituaties. Vera van Hove (2016). Door Nikkie Laros   Van Hove zet aan de hand van verschillende theorieën uiteen hoe een wederkerige relatie tussen cliënt en hulpverlener er uit dient te zien. Het gebruik van casussen maakt het boek prettig leesbaar en herkenbaar. Van Hove voorziet de…

Lees verder!

Bouwen aan relatienetwerken

Met de invoering van Passend Onderwijs in 2014 en de Nieuwe Jeugdwet in 2015 wordt samenwerken en het bouwen aan relatienetwerken in en om de school een grote uitdaging. Gezamenlijke exploratie van wat samenwerken, het denken in systemen, het bouwen aan relatienetwerken en de mate van participatie voor studenten betekent in hun eigen professie en…

Lees verder!

Kaat wil niet meer op bezoek (Het ouderverstotingssyndroom)

BOEKBESPREKING Kaat wil niet meer op bezoek. Het ouderverstotingssyndroom. Driesen, L. (2016) Door Nikkie Laros Het boek behandelt het Parental Alienation Syndroom (PAS) zoals beschreven door de Amerikaanse kinderpsychiater Richard Gardner. Een verschijnsel dat vandaag de dag steeds vaker voor lijkt te komen; een kind wiens ouders in een vechtscheiding zijn verwikkeld, verstoot de uitwonende…

Lees verder!

Mijn kind mishandelt me (Oudermishandeling)

BOEKBESPREKING Mijn kind mishandelt me (Oudermishandeling) Baert, K. (2016). Antwerpen/Apeldoorn: Garant Door Peter Laros   Het boek start met drie interessante voorwoorden die je onmiddellijk meetrekken in het boek. Vervolgens beschrijft de auteur een casus over oudermishandeling. De casus vormt het opstapje naar een definitie en een typering van oudermishandeling. Waarbij respectievelijk fysieke, psychologische, verbale…

Lees verder!

Onwil

Het Monty Hall-dilemma bewijst dat wetenschap soms contra-intuïtief is. In dit, van oorsprong Amerikaans, quiz-onderdeel werd de winnaar van een show een laatste keuze voorgehouden: drie deuren. Achter twee ervan bevindt zich een geit, achter één de hoofdprijs (een auto). De winnaar kiest een deur, waarna de quizleider een andere deur (waar een geit achter…

Lees verder!

In samenspraak. Taal en communicatie in de onderwijspraktijk.

‘Ieder mens heeft zijn eigen taal’ (Novalis, 1772-1801) Centraal in het werk van het lectoraat ‘Leerkracht in Samenwerken’ staat de leerkracht, die samen met ouders, professionals en de leerling werkt aan de ontwikkelingskansen van leerlingen. Taal is bij dat samenwerken tussen leerkrachten, ouders, professionals en leerlingen een cruciaal instrument en is een kernwaarde voor identiteit.…

Lees verder!

En hoe staat het nu met ons onderwijs?

Op 13 april 2016 heeft de Onderwijsinspectie, in samenwerking met een aantal andere organisaties, weer verslag uitgebracht aan de Staten-Generaal en daarmee ook aan het onderwijsveld en de Nederlandse samenleving. In vier rapporten wordt beschreven hoe het staat met de kwaliteit van het onderwijs, van de schoolleider, van de leraar en hoe het gaat met…

Lees verder!

Column: ‘Sitekick’: Monddood

Politieke correctheid (afk.: policor) is “… een term voor voorzichtig taalgebruik over, of het vermijden van, onderwerpen die politiek gevoelig liggen, om belediging (van met name minderheden) te voorkomen” (Wikipedia). Een lovenswaardig streven, tenminste als het niet wordt verward met correct politiek taalgebruik. Dat is wezenlijk wat anders. Correct politiek taalgebruik is communicatie tegenovergesteld aan…

Lees verder!

Stokking, K.M. (2016). Bouwstenen voor onderzoek; in onderwijs en opleiding.

BOEKBESPREKING Stokking, K.M. (2016). Bouwstenen voor onderzoek; in onderwijs en opleiding. Door Peter Laros Stokking gebruikt de bouwstenen voor onderzoek om zijn beeld van ‘goed’ onderzoek te schetsen. Een stukje geschiedenis maakt dat je snel kunt instappen in de wereld van onderzoeken. Ik vind het bijzonder treffend dat Stokking de scheidslijn tussen kwalitatief onderzoek en…

Lees verder!

De klasindeling als interventiemiddel

De plek van individuele leerlingen in een klaslokaal en de samenstelling van groepjes in die klas hebben een grote invloed op de sociale interacties en daarmee op de ontwikkeling van de sociale competentie, het emotioneel welbevinden en op het leerwerkgedrag van leerlingen. De klasindeling is daarmee een belangrijke factor in het pedagogisch klimaat en verdient…

Lees verder!

Taalgerichte didactiek: van belang voor leerlingen met ernstige gedragsproblemen?

Content-based language instruction: The importance for pupils with social emotional and behavioural difficulties (SEBD). Maike Schermer (2016) Introductie De afgelopen decennia is het belang van mondelinge en schriftelijke taalontwikkeling in veel onderwijsorganisaties ‘zowel in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs als het speciaal onderwijs’ onderkend. De taalontwikkeling van leerlingen wordt steeds vaker als speerpunt gekozen voor…

Lees verder!