Kennisrotonde: Reflectie als voorwaarde voor zelfregulerend leren

Kennisrotonde PLPO verbindt praktijk met wetenschap De verbinding tussen praktijk en wetenschap is belangrijk, daarom verwijst PLPO vijf keer per jaar naar één of meer publicaties op ‘De Kennisrotonde’ van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. De Kennisrotonde is het online loket van NRO voor wetenschappelijk onderbouwde beantwoording van vragen uit het onderwijs. Deze keer vestigen wij…

Lees verder!

Hoorrecht voor leerlingen: Van luisteren naar meedoen

Hoorrecht voor leerlingen Van luisteren naar meedoen Hans Schuman (2021) In het najaar van 2020 is de beleidsnota Evaluatie en Verbeteraanpak Passend Onderwijs verschenen (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, 2020). In de voorstellen voor versterking van Passend Onderwijs zien we een aantal opvallende thema’s: de stip op de horizon is inclusiever, meer thuisnabij onderwijs…

Lees verder!

BOEKBESPREKING: DNM dec’20: Leiderschap in tijden van Corona

BOEKBESPREKING De Nieuwe Meso: december 2020 LEIDERSCHAP IN TIJDEN VAN CORONA door: Willem de Vlaming (2021)     ‘De Nieuwe Meso’ van december 2020 staat in het teken van leiderschap in tijden van corona. Verschillende auteurs kijken op grote lijnenen naar de uitdagingingen voor het onderwijs vanuit de vraag of corona uitsluitend een kink in…

Lees verder!

Kennisrotonde: Effecten van talentgericht werken

Kennisrotonde PLPO verbindt praktijk met wetenschap De verbinding tussen praktijk en wetenschap is belangrijk, daarom verwijst PLPO vijf keer per jaar naar één of meer publicaties op ‘De Kennisrotonde’ van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. De Kennisrotonde is het online loket van NRO voor wetenschappelijk onderbouwde beantwoording van vragen uit het onderwijs. Deze keer vestigen wij…

Lees verder!

Hoe beïnvloed je het spellingbewustzijn van leerlingen in groep 6?

Hoe beïnvloed je het spellingbewustzijn van leerlingen in groep 6? Een interventie-onderzoek Peggy Gruintjes (2021)   Er blijkt weinig verband te zijn tussen de spellingprestaties op toetsen en dictees en het aantal spellingfouten in eigen teksten (Bonset, 2010). In deze interventiestudie is onderzocht in hoeverre de spellingprestaties van leerlingen in eigen schrijfwerk verbeteren als het…

Lees verder!

BOEKBESPREKING: Executive teamcoaching in de praktijk

BOEKBESPREKING Executive teamcoaching in de praktijk door: Willem de Vlaming (2021) Het boek ‘Executive teamcoaching in de praktijk. Effectief werken met leiderschapsteams’ van Yvonne Burger en Mieke Reidinga is een handzaam en praktijkgericht boek. Nuttig en leerzaam voor teamcoaches in bredere zin — niet alleen voor teamcoaches die werken, met leiderschapsteams aan de top van…

Lees verder!

Flexibilisering HO en de Master EN

Flexibilisering HO en de Master EN Houvast om los te kunnen laten  Willem de Vlaming (2021) In 2016 is met het ‘besluit experimenten flexibel hoger onderwijs’ een begin gemaakt met het flexibiliseren van enkele opleidingen in het hoger onderwijs — waaronder de Master EN. Waarbij niet langer gestuurd wordt op kwaliteit en resultaat door input…

Lees verder!

BOEKBESPREKING: Voorkom lastig gedrag

BOEKBESPREKING Voorkom lastig gedrag door: Nikkie Laros (2021)   Het is auteur Anton Horeweg met ‘voorkom lastig gedrag’, wederom gelukt om een makkelijk leesbaar en praktisch toepasbaar boek te schrijven. Het boek staat vol praktijkvoorbeelden die de beschreven theorie direct beeldend maken voor de lezer.  Horeweg begint zijn boek vanuit de vraag: hoe kun je…

Lees verder!

Kennisrotonde: Effectief onderwijs in muziek en beeldende vorming voor kinderen van 4-12 jaar

PLPO verbindt praktijk met wetenschap De verbinding tussen praktijk en wetenschap is belangrijk, daarom verwijst PLPO vijf keer per jaar naar één of meer publicaties op ‘De Kennisrotonde’ van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. De Kennisrotonde is het online loket van NRO voor wetenschappelijk onderbouwde beantwoording van vragen uit het onderwijs. Deze keer vestigen wij de…

Lees verder!

BOEKBESPREKING: Passend onderwijs in het mbo

BOEKBESPREKING Passend onderwijs in het mbo. Gereedschap voor docenten en begeleiders door: Erna van Koeven (2020)   Kennis over passend onderwijs In de inleiding van dit boek over passend onderwijs in het mbo maken Van Meersbergen en Ketelaar duidelijk waarom ze hun boek hebben geschreven. Hoewel het middelbaar beroepsonderwijs met ruim 500 duizend studenten belangrijk…

Lees verder!

Kinderen kunnen niet scheiden

Kinderen kunnen niet scheiden Katinka Dekker-Wolse, (2020)   Op de basisschool waar ik werk heeft ongeveer 30% van de kinderen gescheiden ouders. Binnen de school is er behoefte om bewuster af te kunnen stemmen op de onderwijsbehoeften van deze leerlingen. Het onderzoek is daarom  gericht op de volgende hoofdvraag: Welke onderwijsbehoeften hebben kinderen van gescheiden ouders tijdens…

Lees verder!

Grondig genoeg? Praktijkgericht Onderzoeken

Grondig genoeg? Een praktisch-filosofische blik op praktijkgericht onderzoeken Willem de Vlaming Professionele masters lijken in hun praktijk en in hun opleiding in een spagaat getrokken te worden. Zij moeten zich richten op systeemontwikkeling, praktijkontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling, en daarbij moeten zij hun handelingskeuzes, evidence based of evidence informed onderbouwen. Evidence verkregen op een wijze die…

Lees verder!

BOEKBESPREKING: Onderzoekend vermogen en praktijkgestuurd onderzoeken — een tweeluik

BOEKBESPREKING Onderzoekend vermogen en praktijkgestuurd onderzoeken — een tweeluik door: Willem de Vlaming (2020)   BOEKBESPREKING “Onderzoekend vermogen in de praktijk” “Met andere ogen. Denken en doen in praktijkgestuurd onderzoek.”  In 2019 en 2020 zijn twee boeken verschenen die gericht zijn op praktijkgericht of praktijkgestuurd onderzoek: ‘Met andere ogen’, en ‘Onderzoekend vermogen in de praktijk’. Vanuit het perspectief van de Master Educational needs (en andere…

Lees verder!

10x Beter: Onderzoeksprijs 2019

MEESTERSCHAP 10 x Beter: Onderzoeksprijs 2019 [Fontys OSO]   INHOUD Carla Alblas: Op zoek naar een maximale kwaliteit van toetsing in de opleiding verpleegkunde Jo Daems: Docenten voorbereiden op inclusief volwassenenen onderwijs Bram van Dommelen: Wij zorgen voor een veilige omgeving waarin alle betrokkenen zich gezien en gewaardeerd voelen. Edwin Grotentraast: Communiceren over opbrengsten in…

Lees verder!

BOEKBESPREKING: Wat écht werkt. 27 evidence-based strategieën voor het onderwijs

BOEKBESPREKING Wat écht werkt. 27 evidence-based strategieën voor het onderwijs Nikkie Laros (2020)   ‘Wat echt werkt’ van David Mitchell is onmisbaar voor iedereen die in het onderwijs werkt! Op overzichtelijke wijze biedt de auteur de lezer 27 strategieën aan om systematisch, expliciet en intensief het onderwijssysteem te verbeteren. Mitchells uitgangspunt is dat (in de…

Lees verder!