Onwil

Het Monty Hall-dilemma bewijst dat wetenschap soms contra-intuïtief is. In dit, van oorsprong Amerikaans, quiz-onderdeel werd de winnaar van een show een laatste keuze voorgehouden: drie deuren. Achter twee ervan bevindt zich een geit, achter één de hoofdprijs (een auto). De winnaar kiest een deur, waarna de quizleider een andere deur (waar een geit achter…

Lees verder!

In samenspraak. Taal en communicatie in de onderwijspraktijk.

‘Ieder mens heeft zijn eigen taal’ (Novalis, 1772-1801) Centraal in het werk van het lectoraat ‘Leerkracht in Samenwerken’ staat de leerkracht, die samen met ouders, professionals en de leerling werkt aan de ontwikkelingskansen van leerlingen. Taal is bij dat samenwerken tussen leerkrachten, ouders, professionals en leerlingen een cruciaal instrument en is een kernwaarde voor identiteit.…

Lees verder!

En hoe staat het nu met ons onderwijs?

Op 13 april 2016 heeft de Onderwijsinspectie, in samenwerking met een aantal andere organisaties, weer verslag uitgebracht aan de Staten-Generaal en daarmee ook aan het onderwijsveld en de Nederlandse samenleving. In vier rapporten wordt beschreven hoe het staat met de kwaliteit van het onderwijs, van de schoolleider, van de leraar en hoe het gaat met…

Lees verder!

Column: ‘Sitekick’: Monddood

Politieke correctheid (afk.: policor) is “… een term voor voorzichtig taalgebruik over, of het vermijden van, onderwerpen die politiek gevoelig liggen, om belediging (van met name minderheden) te voorkomen” (Wikipedia). Een lovenswaardig streven, tenminste als het niet wordt verward met correct politiek taalgebruik. Dat is wezenlijk wat anders. Correct politiek taalgebruik is communicatie tegenovergesteld aan…

Lees verder!

Stokking, K.M. (2016). Bouwstenen voor onderzoek; in onderwijs en opleiding.

BOEKBESPREKING Stokking, K.M. (2016). Bouwstenen voor onderzoek; in onderwijs en opleiding. Door Peter Laros Stokking gebruikt de bouwstenen voor onderzoek om zijn beeld van ‘goed’ onderzoek te schetsen. Een stukje geschiedenis maakt dat je snel kunt instappen in de wereld van onderzoeken. Ik vind het bijzonder treffend dat Stokking de scheidslijn tussen kwalitatief onderzoek en…

Lees verder!

De klasindeling als interventiemiddel

De plek van individuele leerlingen in een klaslokaal en de samenstelling van groepjes in die klas hebben een grote invloed op de sociale interacties en daarmee op de ontwikkeling van de sociale competentie, het emotioneel welbevinden en op het leerwerkgedrag van leerlingen. De klasindeling is daarmee een belangrijke factor in het pedagogisch klimaat en verdient…

Lees verder!

Taalgerichte didactiek: van belang voor leerlingen met ernstige gedragsproblemen?

Content-based language instruction: The importance for pupils with social emotional and behavioural difficulties (SEBD). Maike Schermer (2016) Introductie De afgelopen decennia is het belang van mondelinge en schriftelijke taalontwikkeling in veel onderwijsorganisaties ‘zowel in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs als het speciaal onderwijs’ onderkend. De taalontwikkeling van leerlingen wordt steeds vaker als speerpunt gekozen voor…

Lees verder!

Meesterlijk schrijven in een notendop

Schrijven is iets wat we allemaal wel eens doen, variërend van een boodschappenlijstje en tweets tot korte teksten voor het werk of thuis. Professionele teksten moeten echter aan hogere eisen voldoen dan dergelijke teksten voor dagelijks gebruik. Vooral een goede structurering van teksten is dan belangrijk, met een duidelijke uitleg van begrippen en een solide…

Lees verder!

Redactioneel mei 2016

Beste lezer/bezoeker, Het monitoren van bezoekersaantallen lijkt iets weg te hebben van het (stiekem) verzamelen van Big Data. Maar wees gerust: wij weten niet wie u bent. Wat we wel weten is dat deze site, tenslotte bedoeld om met elkaar de onderwijspraktijk te verbeteren, uitstekend wordt bezocht en daarmee onze verwachting overtreft. De site ‘leeft’.…

Lees verder!

Column: ‘Sitekick’: Serieus?

In Nederland is het sinds 1986 een goede gewoonte geworden om het Centraal Planbureau de beloften van de verschillende politieke partijen door te laten rekenen op, laten we zeggen, hun gehalte aan realisme. De directe aanleiding daarvoor was dat we collectief beroerd geworden waren van alle leugenachtige en onuitvoerbare onzin die ons tot dan toe in tijden van verkiezingen werd gepresenteerd.

Lees verder!

Het hele team studeert… Een last of een lust?

Staatssecretaris Sander Dekker streeft ernaar om het aantal masteropgeleiden voor 2020 in het primair onderwijs te verhogen van 18% naar 33%. Je leest dit ook in ÔÇÿleraar 2020ÔÇÖ. Masters geven immers een enorme kwaliteitsimpuls aan de onderwijspraktijk, door o.a. kennisconstructie voor en in de praktijk en hun reflexieve beroepshouding. Met een master ontwikkel je vakmanschap en meesterschap. Een mooiere vorm van…

Lees verder!

Wanneer doe je goed met je onderwijs?

(De rol van reflectie op morele opvattingen van MSEN studenten) Helma de Keijzer (2016) “I believe that education for reflective practice, though not a sufficient condition for wise or moral practice is certainly a necessary one.” (Schön, 1987, p. xiii) Inleiding Er is een toenemende aandacht voor de verantwoordelijke rol van onderwijsprofessionals om zich te…

Lees verder!

Redactioneel Februari 2016

Geachte lezer/bezoeker,

Vanaf begin januari 2016 is PlatformPraktijkontwikkeling officieel ‘in de lucht’. Dat betekent dat de site door reguliere zoekmachines gevonden wordt. Dat was niet het geval in de proefperiode tot aan januari. Toen was de site alleen bekend bij de bouwers ervan, de redactie en de auteurs die uitgenodigd waren er als eersten op te publiceren. En natuurlijk de drie OSO-instellingen die samen

Lees verder!