Interactief rekenonderwijs op een school voor nieuwkomers

Henrike De Munnik & Diana P. Zwart (2017) Dit artikel beschrijft de resultaten van een lessenserie die in het teken staat van interactief rekenonderwijs aan twee groepen op een school voor nieuwkomers, te weten Het Taalcentrum in Almere. Onderwijsachtergronden, taal- en leesvaardigheid in eigen taal, en sociaal- culturele achtergrond zijn van invloed op het onderwijsniveau…

Lees verder!

Een duurzame internationale onderwijsrelatie

Duurzame relatie met een school in Adawso (Ghana)
Astrid Lindenburg (2017)

 

In het kader van Internationalisering besluit een groep leraren en docenten uit Nederland een reis te maken naar een school in Ghana. Ten eerste om een duurzaam contact te leggen tussen een primary school in Adowso en leraren in Nederland. Ten tweede om, met en van elkaar te leren als het gaat om vraagstukken als diversiteit en inclusie. Duurzaam wil zeggen dat het niet bij een eenmalige reis moet blijven, maar dat de wens er is om met het doel van wederzijds leren voor ogen nog vele reizen te laten plaatsvinden, zowel live als digitaal. Dit artikel is een verslag van deze bijzondere reis.

Lees verder!

Slim onderpresteren aanpakken

BOEKBESPREKING Slim onderpresteren aanpakken Tania Gevaert & Ophélie Desmet (Garant, 2016) Door Peter Laros   De auteurs beschrijven in begrijpelijke taal het fenomeen “onderpresteren”. Het boek bestaat uit twee delen. Vanaf bladzijde 1 tot en met 120 leggen de schrijvers uit wat onderpresteren is. Ze geven definities, maken een indeling naar verschillende typen onderpresteerders en…

Lees verder!

Zonder ‘goesting’ lukt het niet. Stress en bevlogenheid in het onderwijs

BOEKBESPREKING Zonder ‘goesting’ lukt het niet. Stress en bevlogenheid in het onderwijs. H. Siebens (2016) Door Peter Laros   Herman Siebens maakt in het boek een mooie verbinding tussen enerzijds de onderzoekswereld en anderzijds de wereld waar mogelijk onbalans en stress heerst: de praktijk. In het boek worden de Nederlandse en de Belgische wetgeving besproken.…

Lees verder!

Anonimiseren: een dilemma bij praktijkgericht onderzoek

Willem de Vlaming (2016)

 

Is bescherming van de privacy van betrokkenen wel mogelijk in een verslag over een kleinschalig praktijkgericht onderzoek? En is publiceren wel wenselijk als het onderzoek gaat over een kwetsbaar traject van organisatie- of teamontwikkeling in een complexe en gevoelige context? Wat heeft voorrang bij praktijkgericht onderzoek: het delen van kennis en ervaring door de onderzoeker(s), of de privacy en veiligheid van betrokkenen?

 

Een korte overdenking

Anonimiseren? Nee tenzij, en doe het dan goed!
Anonimiseren is het volledig versleutelen van informatie zodat de identiteit van een persoon (of organisatie) niet herleidbaar is: ook niet met (heel) veel moeite. Dat vraagt dus meer dan pseudonimiseren: het vervangen van de naam van en een organisatie door X en de naam van de directeur door NN. Als de naam van de onderzoeker bekend is en deze werkzaam is binnen de organisatie waar het onderzoek heeft plaatsgevonden, dan is het achterhalen van de naam van de organisatie en sleutelfiguren een koud kunstje. Maar ook op basis van de literatuurlijst in een verslag, het CV van de onderzoeker of zijn publicatielijst, is vaak makkelijk te achterhalen over welke organisatie een onderzoek gaat.

Lees verder!

Ont-moeten. Ondersteuning aan mensen in maatschappelijk kwetsbare leefsituaties

BOEKBESPREKING Ont-moeten. Ondersteuning aan mensen in maatschappelijk kwetsbare leefsituaties. Vera van Hove (2016). Door Nikkie Laros   Van Hove zet aan de hand van verschillende theorieën uiteen hoe een wederkerige relatie tussen cliënt en hulpverlener er uit dient te zien. Het gebruik van casussen maakt het boek prettig leesbaar en herkenbaar. Van Hove voorziet de…

Lees verder!

Bouwen aan relatienetwerken

Met de invoering van Passend Onderwijs in 2014 en de Nieuwe Jeugdwet in 2015 wordt samenwerken en het bouwen aan relatienetwerken in en om de school een grote uitdaging. Gezamenlijke exploratie van wat samenwerken, het denken in systemen, het bouwen aan relatienetwerken en de mate van participatie voor studenten betekent in hun eigen professie en…

Lees verder!

Kaat wil niet meer op bezoek (Het ouderverstotingssyndroom)

BOEKBESPREKING Kaat wil niet meer op bezoek. Het ouderverstotingssyndroom. Driesen, L. (2016) Door Nikkie Laros Het boek behandelt het Parental Alienation Syndroom (PAS) zoals beschreven door de Amerikaanse kinderpsychiater Richard Gardner. Een verschijnsel dat vandaag de dag steeds vaker voor lijkt te komen; een kind wiens ouders in een vechtscheiding zijn verwikkeld, verstoot de uitwonende…

Lees verder!

Mijn kind mishandelt me (Oudermishandeling)

BOEKBESPREKING Mijn kind mishandelt me (Oudermishandeling) Baert, K. (2016). Antwerpen/Apeldoorn: Garant Door Peter Laros   Het boek start met drie interessante voorwoorden die je onmiddellijk meetrekken in het boek. Vervolgens beschrijft de auteur een casus over oudermishandeling. De casus vormt het opstapje naar een definitie en een typering van oudermishandeling. Waarbij respectievelijk fysieke, psychologische, verbale…

Lees verder!