Samenwerken

BOEKBESPREKING Samenwerken Peter Laros (2018)   Binnen het domein gezondheid en welzijn spreekt men nationaal en internationaal al jaren over het belang van samenwerken.  Vyt hanteert in ‘interprofessioneel en interdisciplinair samenwerken’ een schema met twee assen dat inzicht geeft in de wijze waarop samenwerking zich kan ontwikkelen. Op de verticale as zet hij ‘het aantal…

Lees verder!

Interactievaardigheden voor mbo-studenten pedagogisch werk

Aanleren van interactievaardigheden aan mbo-studenten pedagogisch werk Marlene van der Ven   “Een kind dat goed in zijn vel zit, zich prettig voelt en gestimuleerd wordt binnen een veilige pedagogische basis, kan zich optimaal ontwikkelen”, aldus Zwiep (2015), Daarom is het aanleren van interactievaardigheden een belangrijk onderdeel van de mbo-opleiding voor pedagogisch werkers in kinderopvanginstellingen.…

Lees verder!

Zelfkennis is essentieel voor leraarschap

Zelfkennis is essentieel voor leraarschap Erik van Meersbergen (2018) in gesprek met Cok Bakker   In de reeks “In gesprek met onze lectoren” dit keer een verslag van het interview met prof. dr. Cok Bakker, lector Normatieve professionalisering bij de Hogeschool Utrecht tevens hoogleraar Levensbeschouwelijke vorming aan de Universiteit Utrecht. Goede beroepsuitoefening vraagt meer dan…

Lees verder!

Mbo-docenten Nederlands over hun vak

Mbo-docenten Nederlands over hun vak Erna van Koeven,Gerrit Jan Kootstra, Anette de Groot, Frank Schaafsma (2018) Download dit artikel hier als pdf.   Oefenen, motiveren of vormen door betekenisvol onderwijs. Drie leidende perspectieven van docenten Nederlands in het mbo. Samenvatting Voor docenten Nederlands in het mbo is de laatste jaren veel veranderd. Door de komst…

Lees verder!

Oplossingsgerichte aanpak van obesitas

BOEKBESPREKING Oplossingsgerichte aanpak van obesitas Peter Laros (2018)   De auteurs van ‘Oplossingsgerichte aanpak van obesitas. Ervaringen van tieners en hun ouders’ zijn gevraagd om onderzoek te doen naar een methode die stoelt op een systemisch, oplossingsgerichte aanpak van obesitas. Pauline Naber is lector ‘leefwerelden van Jeugd’ van Hogeschool Inholland en Emran Riffi Acharki is…

Lees verder!

Onderwijs van onderen

BOEKBESPREKING Onderwijs van onderen Willem de Vlaming (2018)   ‘Onderwijs van Onderen’ bevat bijdragen van 32 leerlingen 5vwo Filosofie, van het Berlage Lyceum, verdeeld over drie delen: Vaardig, Waardig en Aardig. De bijdragen borduren voort op passages uit het eindadvies ‘ons onderwijs 2032’ van het platform onderwijs 2032. De artikelen tonen diversiteit in de onderwijsbeleving…

Lees verder!

Jeugdzorg met een plus

BOEKBESPREKING Jeugdzorg met een plus Peter Laros (2018)   De auteurs van ‘Jeugdzorg met een plus’ breken een lans voor een goede opvang en ondersteuning van de relatief kleine doelgroep met ernstige gedragsproblemen. In dit vlot lezende boekje geven ze een mooie, overzichtelijke uiteenzetting over het wel en wee van deze doelgroep. De schrijvers hebben…

Lees verder!

Dwingende Vrijheid

BOEKBESPREKING Dwingende Vrijheid Peter Laros (2018)   De schrijvers zijn allen experts op hun eigen gebied. Filosofie, psychiatrie, literatuur, journalistiek, wiskunde, kunst of een combinatie van verschillende richtingen. Het gros is ook gespecialiseerd in Freudiaanse theorie en therapie. Vanaf hoofdstuk 1 is helder dat voorkennis van belang is om de content van het boekje goed…

Lees verder!

Een haalbare weg naar succesvolle samenwerking

BOEKBESPREKING Een haalbare weg naar succesvolle samenwerking Peter Laros (2017)   Met ‘een haalbare weg naar succesvolle samenwerking ‘ geeft Greet van Zeir een eigen handleiding voor het omgaan met professionals in veranderingsprocessen. Over dit onderwerp is al veel geschreven, maar toch weet dit boek zich te onderscheiden. De auteur heeft een op de praktijk…

Lees verder!

Visualiseer wat werkt

BOEKBESPREKING Visualiseer wat werkt Peter Laros (2017)   Chris De Rijdt, Bart Serrien & Chris Van Dam zijn in hun ‘Praktijkboek over oplossingsgericht werken & visualisaties bij mensen met een verstandelijke beperking’ duidelijk gegrepen door het ‘oplossingsgericht werken’. In de eerste hoofdstukken leggen zij uit wat het betekent om op een oplossingsgerichte wijze te begeleiden:…

Lees verder!

Ondersteunend communiceren: werken met visualisaties

BOEKBESPREKING Ondersteunend communiceren: werken met visualisaties Peter Laros (2017) Cris De Rijdt weet in ‘Ondersteunend communiceren: werken met visualisaties’ op een duidelijke en gestructureerde wijze de inhouden rondom Ondersteunende Communicatie onder woorden te brengen. Het boek kent een opbouw van abstract en algemeen naar specifiek en concreet uitgewerkt. Het is voor ‘niet-kenners’ prettig om de…

Lees verder!

Sensoa Vlaggensysteem

BOEKBESPREKING Sensoa Vlaggensysteem Nikkie Laros (2017)   Het Sensoa Vlaggensysteem helpt om seksueel gedrag van kinderen en jongeren eerlijk te beoordelen en om hier als begeleider/leerkracht/ouder/verzorger gepast op te reageren. Ook kan men het systeem gebruiken om met kinderen en jongeren het gesprek aan te gaan over dit onderwerp. Het Vlaggensysteem is gebaseerd op theorie…

Lees verder!