Kinderen kunnen niet scheiden

Kinderen kunnen niet scheiden Katinka Dekker-Wolse, (2020)   Op de basisschool waar ik werk heeft ongeveer 30% van de kinderen gescheiden ouders. Binnen de school is er behoefte om bewuster af te kunnen stemmen op de onderwijsbehoeften van deze leerlingen. Het onderzoek is daarom  gericht op de volgende hoofdvraag: Welke onderwijsbehoeften hebben kinderen van gescheiden ouders tijdens…

Lees verder!

Grondig genoeg? Praktijkgericht Onderzoeken

Grondig genoeg? Een praktisch-filosofische blik op praktijkgericht onderzoek Willem de Vlaming Professionele masters lijken in hun praktijk en in hun opleiding in een spagaat getrokken te worden. Zij moeten zich richten op systeemontwikkeling, praktijkontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling, en daarbij moeten zij hun handelingskeuzes, evidence based of evidence informed onderbouwen. Evidence verkregen op een wijze die…

Lees verder!

BOEKBESPREKING: Onderzoekend vermogen en praktijkgestuurd onderzoeken — een tweeluik

BOEKBESPREKING Onderzoekend vermogen en praktijkgestuurd onderzoeken — een tweeluik door: Willem de Vlaming (2020)   BOEKBESPREKING “Onderzoekend vermogen in de praktijk” “Met andere ogen. Denken en doen in praktijkgestuurd onderzoek.”  In 2019 en 2020 zijn twee boeken verschenen die gericht zijn op praktijkgericht of praktijkgestuurd onderzoek: ‘Met andere ogen’, en ‘Onderzoekend vermogen in de praktijk’. Vanuit het perspectief van de Master Educational needs (en andere…

Lees verder!

10x Beter: Onderzoeksprijs 2019

MEESTERSCHAP 10 x Beter: Onderzoeksprijs 2019 [Fontys OSO]   INHOUD Carla Alblas: Op zoek naar een maximale kwaliteit van toetsing in de opleiding verpleegkunde Jo Daems: Docenten voorbereiden op inclusief volwassenenen onderwijs Bram van Dommelen: Wij zorgen voor een veilige omgeving waarin alle betrokkenen zich gezien en gewaardeerd voelen. Edwin Grotentraast: Communiceren over opbrengsten in…

Lees verder!

BOEKBESPREKING: Wat écht werkt. 27 evidence-based strategieën voor het onderwijs

BOEKBESPREKING Wat écht werkt. 27 evidence-based strategieën voor het onderwijs Nikkie Laros (2020)   ‘Wat echt werkt’ van David Mitchell is onmisbaar voor iedereen die in het onderwijs werkt! Op overzichtelijke wijze biedt de auteur de lezer 27 strategieën aan om systematisch, expliciet en intensief het onderwijssysteem te verbeteren. Mitchells uitgangspunt is dat (in de…

Lees verder!

Kennisrotonde: kleuters stimuleren tot reflectie op leerproces, kan dat?

PLPO verbindt praktijk met wetenschap De verbinding tussen praktijk en wetenschap is belangrijk, daarom verwijst PLPO vijf keer per jaar naar één of meer publicaties op ‘De Kennisrotonde’ van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. De Kennisrotonde is het online loket van NRO voor wetenschappelijk onderbouwde beantwoording van vragen uit het onderwijs. Deze keer vestigen wij de…

Lees verder!

BOEKBESPREKING: Online samenwerkend leren en social presence.

BOEKBESPREKING Online samenwerkend leren en social presence Willem de Vlaming (2020)   Op vrijdag 31 januari 2020 heeft Karel Kreijns zijn rede uitgesproken bij de openbare aanvaarding van het ambt van hoogleraar ‘Technology-enhanced collaborative learning’ aan de Open Universiteit. Het boek is de uitgebreide versie van die rede. Onder normale omstandigheden zou dit boekje mogelijk…

Lees verder!

Corona

Beste lezers, Op dit moment houdt het Coronavirus iedereen bezig. Onze collega’s van de WOSO instellingen werken nu met grote inzet aan het digitaliseren van opleidingen en het vinden van andere manieren van onderwijs en begeleiding van studenten. En onze studenten die zelf werken in het onderwijs proberen het onderwijs voor hun leerlingen en studenten doorgang…

Lees verder!

Ouderbetrokkenheid bij nieuwkomers

Ouderbetrokkenheid bij nieuwkomers vanuit twee perspectieven: hoe leraren en ouders elkaar kunnen bereiken Ria Goedhart (2020)   Ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen (Bakker, Denessen, Dennissen & Oolbekkink-Marchand, 2013). Leraren zetten daarom stevig in op het bevorderen van ouderbetrokkenheid. Leraren van nieuwkomers geven aan het moeilijk te vinden…

Lees verder!

Kennisrotonde: Schoolontwikkeling in het PO door Master opgeleiden

PLPO verbindt praktijk met wetenschap De verbinding tussen praktijk en wetenschap is belangrijk, daarom verwijst PLPO vijf keer per jaar naar één of meer publicaties op “De Kennisrotonde” van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. De Kennisrotonde is het online loket van NRO voor wetenschappelijk onderbouwde beantwoording van vragen uit het onderwijs. Deze keer vestigen wij de…

Lees verder!

Anneke Smits lector Onderwijsinnovatie en ICT

Woensdag 29 januari 2020 is oud PLPO redactielid Anneke Smits geïnstalleerd als lector Onderwijsinnovatie en ICT bij hogeschool Windesheim. Dit lectoraat houdt zich bezig met duurzame onderwijsvernieuwing in verbinding met relevante technologieën. In haar lectorale rede benadrukt Anneke Smits dat onderwijsvernieuwing gericht moet zijn op leren, en dat leren wat anders is dan strategische voorbereiding…

Lees verder!

Betrokkenheid van kleuters bevorderen bij beginnende geletterdheid

Betrokkenheid van kleuters bevorderen bij beginnende geletterdheid Marjolein Tuinhout (2020) In groep drie van een reguliere basisschool — met een kwart meertalige kinderen — merkten de leerkrachten dat hun leerlingen veel moeite hadden met het aanvankelijk lezen en de woordenschatontwikkeling. Tegelijkertijd stelden de leerkrachten uit groep 1 en 2 de vraag hoe ze meer aan…

Lees verder!

BOEKBESPREKING: Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen

BOEKBESPREKING Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen. Nikkie Laros (2020)   Jakop Rigter en Malou van Hintum beschrijven in Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen, de meest voorkomende psychische stoornissen bij kinderen en jeugdigen. Voor iedereen die met kinderen en jeugdigen werkt is dit boek handig als naslagwerk, doordat ieder hoofdstuk dezelfde duidelijk opbouw heeft. In elk…

Lees verder!

Werkt ‘HET’? Wanneer zeg je in het onderwijs dat ‘iets’ werkt, en dat ‘het’ goed is om te doen?

Werkt ‘HET’? Wanneer zeg je in het onderwijs dat ‘iets’ werkt, en dat ‘het’ goed is om te doen? Willem de Vlaming (2019) ‘Meer doen van wat werkt’ klinkt mooi, maar wanneer kan gesteld worden in het onderwijs dat ‘iets’ werkt? Kan pas gesteld worden dat ‘iets werkt’ als een specifiek afgebakend causaal effect van…

Lees verder!