Moeilijk maar de moeite waard

Moeilijk maar de moeite waard Onderzoekende groepsgesprekken over gevoelige maatschappelijke thema’s Marike Klomp (2019) Over duurzaam leven, vrijwillige euthanasie, de opvang van vluchtelingen, en andere gevoelige maatschappelijke thema’s, wordt verschillend gedacht. Deze onderwerpen zijn off- en online onderdeel van dagelijkse gesprekken. In groepsgesprekken kan de mening van een meerderheid van gelijkgestemden die van anderen overvleugelen.…

Lees verder!

Naar meer vrijheid in Passend Onderwijs

Naar meer vrijheid in Passend Onderwijs Emilie Owel (2019) Dit opiniërende artikel is geschreven voor onderwijsprofessionals die dagelijks te maken hebben met het Passend Onderwijs. Er wordt ingegaan op mogelijke oplossingen en praktijkvoorbeelden om scholen meer vrijheid te geven om het zorgbeleid te realiseren en onnodige bureaucratische rompslomp te beperken. Gevolgen van het Passend Onderwijs…

Lees verder!

10x Beter: Onderzoeksprijs 2017

MEESTERSCHAP 10 x Beter: Onderzoeksprijs 2017 [Fontys OSO] INHOUD Wendy Luyckx: DNA van EXCELLENT onderwijs Dagmar Fonken: Zelfregulering in de klas Amy van Arkel: Het effectief inzetten van rekenspellen Sanne Maas-van Kaathoven: Zelfverantwoordelijk leren Stefanie Marrevee: De oplossingsgerichte leerlingbespreking Laura Postma: Een positieve docent-studentrelatie Tanja van Aarle: Een ervaringsgerichte leergemeenschap Marlon van de Put: Reflectieve…

Lees verder!

10x Beter: Onderzoeksprijs 2016

MEESTERSCHAP 10 x Beter: Onderzoeksprijs 2016 [Fontys OSO] INHOUD Angela van der Vliet: Taalontwikkelingsstoornissen in de praktijk Danielle Quadakkers: Flipping the Classroom in relatie tot de taxonomie van Bloom Guido Schoonbrood: Het effect van het zelf gaan studeren is groot Ilja van Santen: De roep om meer mannen in het onderwijs Judith Slabbers: Samenwerking jeugdhulpverlening…

Lees verder!

10x Beter: Onderzoeksprijs 2015

MEESTERSCHAP 10 x Beter: Onderzoeksprijs 2015 [Fontys OSO] INHOUD Yolande van den Acker: ‘Ondersteunen op eigen kracht’ Sanne van Hintum: ‘Wie durft de methode los te laten’ Ivo Troost: ‘Groepsplannen implementeren’ Jacomijn Dijkers: ‘Juf, mag ik ook zo’n bijsluiter?’ Marga van Gijn: ‘Creatief buitenspelen met de toverballenkar’ Monique Mutsaers: ‘Show us what you want’ Linda…

Lees verder!

10x Beter: Onderzoeksprijs 2014

MEESTERSCHAP 10 x Beter: Onderzoeksprijs 2014 [Fontys OSO] INHOUD Anneke Breedveld: ‘Creatieve opdrachten motiveren begaafde leerlingen’ Hanneke Straten: ‘Leren Spelen’ Irene Triebels: ‘Betekenisvol beoordelen van werkplekleren’ Jolanda Verveld: ‘Op zoek naar de spelende en lerende kleuter’ Marja Versantvoort: ‘Succesfactoren voor een digitale leeromgeving’ Milou Mesters: ‘Wij willen lezen’ Petra Theeuwen: ‘So you think you can…

Lees verder!

10x Beter: Onderzoeksprijs 2013

MEESTERSCHAP 10 x Beter: Onderzoeksprijs 2013 [Fontys OSO] INHOUD Anne Prince: ‘Als leerkracht kan ik mij continue blijven ontwikkelen’ Kirsten Tijssens: ‘Een visie is cruciaal’ Yvonne van Oers-de Bruyn: ‘Spelen werkt!’: Elly Rombout: ‘Gewoon lezen’ Yvonne Bliek: ‘Ik wil naar New York! Sylvia Hagen-Sinnema: ‘Iedereen is eigenaar’ Erna Groeneveld-Lucassen: ‘ASS-jeblieft!’: Lilian Spijkerman: ‘Professionaliseren in feedback…

Lees verder!

10x Beter: Onderzoeksprijs 2012

MEESTERSCHAP 10 x Beter: Onderzoeksprijs 2012 [Fontys OSO] INHOUD Erik van Lieverloo: Grip op leesbegrip Nina van Enckevort: Het schoolplein als rijke speelleeromgeving Harm de Kroon: Lettergroeiboek; meerwaarde voor alle leerlingen Hanny van Riet: Een onderzoek naar spelbegeleiding volgens de Vygotskiaanse benadering. Brigitte van Tongeren: ‘Spelling leren met klanktekens & kleuren!’ Danielle Daems & André…

Lees verder!

Inclusief Vergaderen – Meer dan een cliëntvergadering

BOEKBESPREKING Inclusief Vergaderen Meer dan een cliëntvergadering Peter Laros (2019)   Inclusief vergaderen van De Rijdt en Serrien sluit mooi aan bij het thema passend onderwijs. We zoeken binnen passend onderwijs immers naar mogelijkheden om leerlingen en ouders mede-eigenaar te maken van ontwikkel- en leerprocessen op school. De parallel tussen ‘inclusief vergaderen’ en het geven…

Lees verder!

Het bruggesprek – Een opstap naar vormend onderwijs

BOEKBESPREKING Het bruggesprek Peter Laros (2018) De kern van ‘Het bruggesprek’ van Wilfried Luyten is gebaseerd op Biesta’s indeling: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Het accent ligt in de uitwerking duidelijk op socialisatie en persoonsvorming. Luyten zet daarbij stevig in op het samen vorm geven aan de gesprekken over ‘alles’;  alle denkbare onderwerpen zijn mogelijk. De…

Lees verder!

Redactioneel november 2018

door Erik van Meersbergen PLPO.nl 16 november 2018 Naar aanleiding van het op 7 november verschenen adviesrapport “Ruim baan voor de leraren”* Adviezen Onderwijsraad verdienen snelle opvolging en bieden kansen voor ons onderwijs Er borrelt en broeit al jaren van alles aan onvrede, als een soort veenbrand, onder leraren, ouders, leerlingen, opleiders en besturen. Er lopen…

Lees verder!

Problem based rekenen: motivatie in de rekenlessen

Problem based rekenen: motivatie in de rekenlessen Maaike van Dantzig en Diana Zwart   ‘Problem based rekenen: motivatie in de rekenlessen’ is een praktijkgericht onderzoek rond rekenlessen die in het teken staan van Problem-Based Learning (hierna te noemen: PBL). Het doel was te onderzoeken hoe het onderwijsontwerp bijdraagt aan motivatie en leerresultaten in het rekenonderwijs…

Lees verder!

Vol-DOENing

BOEKBESPREKING Vol-DOENing Peter Laros (2018)   Sleutels zijn bij uitstek nodig om deuren te openen. Ontbreekt de sleutel dan is het niet mogelijk om nieuwe ruimtes, omgevingen of gebouwen te verkennen en te benutten. Gillis & Guennouni reiken je in ‘Vol-DOENing’ bossen met sleutels aan om je (werk)leven op een explorerende manier tegemoet te treden.Hoe…

Lees verder!