BOEKBESPREKING: De beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator

BOEKBESPREKING De beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator door: Willem de Vlaming   De Landelijke Beroepsgroep voor Begeleiders in het Onderwijs (LBBO)  heeft een volledig herziene uitgave van de beroepsstandaard voor intern begeleiders uitgegeven. Deze beroepsstandaard is een belangrijke ijklijn voor intern begeleiders en scholen met betrekking tot het nadenken over taken, rollen en…

Lees verder!

KENNISROTONDE: versterking eigenaarschap met leerdoelen

Kennisrotonde PLPO verbindt praktijk met wetenschap De verbinding tussen praktijk en wetenschap is belangrijk, daarom verwijst PLPO vijf keer per jaar naar één of meer publicaties op ‘De Kennisrotonde’ van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. De Kennisrotonde is het online loket van NRO voor wetenschappelijk onderbouwde beantwoording van vragen uit het onderwijs.  Deze keer vestigen wij de aandacht…

Lees verder!

BOEKBESPREKING: DNM maart 2022: 10-14 onderwijs

BOEKBESPREKING De Nieuwe Meso: maart 2022 10-14 onderwijs door: Willem de Vlaming   In het maartnummer van De Nieuwe Meso staat ‘10-14 onderwijs’ centraal. Een reeds lang bestaand vraagstuk is dat van kansen(on)gelijkheid en het selectiemoment voor het vervolgonderwijs na het primair onderwijs. Een van de belangrijkste drijfveren achter 10-14-onderwijs is het vroege moment van…

Lees verder!

BOEKBESPREKING: GOED IN GESPREK, De basis voor beweging in onderwijs en jeugdhulp

BOEKBESPREKING GOED IN GESPREK De basis voor beweging in onderwijs en jeugdhulp door: Erik van Meersbergen     ‘Goed in gesprek’, van Broersen en Klapwijk is het eerste in Nederland verschenen boek dat is afgeleid van de positioneringstheorie (Harré, 2012). Het boek is ingebed in het dynamische ecologische krachtenveld van opvoeding en onderwijs. Dat krachtenveld…

Lees verder!

KENNISROTONDE: Effectieve reflectie op leerproces basisschoolleerlingen

Kennisrotonde PLPO verbindt praktijk met wetenschap De verbinding tussen praktijk en wetenschap is belangrijk, daarom verwijst PLPO vijf keer per jaar naar één of meer publicaties op ‘De Kennisrotonde’ van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. De Kennisrotonde is het online loket van NRO voor wetenschappelijk onderbouwde beantwoording van vragen uit het onderwijs.  Deze keer vestigen wij de aandacht…

Lees verder!

BOEKBESPREKING: DNM September’21: Onderwijs en Onderzoek

BOEKBESPREKING De Nieuwe Meso: September 2021 De Bestuurlijke Gemeenschap door: Willem de Vlaming (2021)   In het septembernummer van De Nieuwe Meso staat de bestuurder centraal: niet als individu, maar als lid van een bestuurlijke gemeenschap — binnen een bredere onderwijsgemeenschap en aangewezen op samenwerking met anderen. Bestuurders vervullen hun rol in een bestuurlijke gemeenschap…

Lees verder!

De ontwikkeling van het jonge kind monitoren: waarom en hoe

De ontwikkeling van het jonge kind monitoren: waarom en hoe. Jos Louwe (2021:   Een reactie op de conceptversie van het “Beoordelingskader voor observatie- en registratie-instrumenten met en zonder volgaspect voor leerlingen in groep 1 – 2 primair onderwijs” – RCEC (2021) In de realisatie van inclusief onderwijs in de onderbouw van het basisonderwijs speelt het gebruik…

Lees verder!

Polarisatie: de kracht van het verschil. Omgaan met polarisatie op school 

Polarisatie:  de kracht van het verschil   Omgaan met polarisatie op school   Nelleke van der Veer – Boersen (2021)   Volgens de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) (2020) is door de uitbraak van het coronavirus de onrust in de samenleving toegenomen.  Dit is binnen mijn school ook goed merkbaar. Bij de bovenbouwleerlingen is het wij-zij…

Lees verder!

BOEKBESPREKING: Klinische Kinderneuropsychologie

BOEKBESPREKING Klinische Kinderneuropsychologie door: Nikkie Laros (2021)     Neuropsychologie is een werkveld waar snelle ontwikkelingen en nieuwe inzichten aan de orde van de dag zijn.  De redactie van klinische kinderneuropsychologie, heeft in dit boek, met vooraanstaande Nederlandse kinderneuropsychologen, de meest recente bevindingen gebundeld. Met dit boek kunnen diverse professionals hun kennisrugzak vullen over kinderen…

Lees verder!

BOEKBESPREKING: De Binnenkant: Alles wat we beleven als adviseur maar niet durven vertellen

BOEKBESPREKING De Binnenkant Alles wat we beleven als adviseur maar niet durven vertellen door: Willem de Vlaming (2021)     Het boek ‘DE BINNENKANT. Alles wat we beleven als adviseur maar niet durven vertellen’, onder redactie van Fer van den Boomen en An Kramer, is een mooie inspiratiebron voor adviseurs — of andere betrokken professionals …

Lees verder!