Moeilijk maar de moeite waard

Moeilijk maar de moeite waard Onderzoekende groepsgesprekken over gevoelige maatschappelijke thema’s Marike Klomp (2019) Over duurzaam leven, vrijwillige euthanasie, de opvang van vluchtelingen, en andere gevoelige maatschappelijke thema’s, wordt verschillend gedacht. Deze onderwerpen zijn off- en online onderdeel van dagelijkse gesprekken. In groepsgesprekken kan de mening van een meerderheid van gelijkgestemden die van anderen overvleugelen.…

Lees verder!

Naar meer vrijheid in Passend Onderwijs

Naar meer vrijheid in Passend Onderwijs Emilie Owel (2019) Dit opiniërende artikel is geschreven voor onderwijsprofessionals die dagelijks te maken hebben met het Passend Onderwijs. Er wordt ingegaan op mogelijke oplossingen en praktijkvoorbeelden om scholen meer vrijheid te geven om het zorgbeleid te realiseren en onnodige bureaucratische rompslomp te beperken. Gevolgen van het Passend Onderwijs…

Lees verder!

Polarisatie? Leraren maken een verschil

Polarisatie? Leraren maken een verschil Onderbouwde sturing aan gesprekken over discriminatie in groep 6 van een reguliere basisschool Margreet van der Velden, 2018   Tussen de flats in de Utrechtse wijk Overvecht staat de openbare basisschool Overvecht (OBO). De school kent veel leerlingen met een migratie-achtergrond. Hoewel de leerkrachten in het dagelijks handelen de visie…

Lees verder!

Problem based rekenen: motivatie in de rekenlessen

Problem based rekenen: motivatie in de rekenlessen Maaike van Dantzig en Diana Zwart   ‘Problem based rekenen: motivatie in de rekenlessen’ is een praktijkgericht onderzoek rond rekenlessen die in het teken staan van Problem-Based Learning (hierna te noemen: PBL). Het doel was te onderzoeken hoe het onderwijsontwerp bijdraagt aan motivatie en leerresultaten in het rekenonderwijs…

Lees verder!

Interactievaardigheden voor mbo-studenten pedagogisch werk

Aanleren van interactievaardigheden aan mbo-studenten pedagogisch werk Marlene van der Ven   “Een kind dat goed in zijn vel zit, zich prettig voelt en gestimuleerd wordt binnen een veilige pedagogische basis, kan zich optimaal ontwikkelen”, aldus Zwiep (2015), Daarom is het aanleren van interactievaardigheden een belangrijk onderdeel van de mbo-opleiding voor pedagogisch werkers in kinderopvanginstellingen.…

Lees verder!

Zelfkennis is essentieel voor leraarschap

Zelfkennis is essentieel voor leraarschap Erik van Meersbergen (2018) in gesprek met Cok Bakker   In de reeks “In gesprek met onze lectoren” dit keer een verslag van het interview met prof. dr. Cok Bakker, lector Normatieve professionalisering bij de Hogeschool Utrecht tevens hoogleraar Levensbeschouwelijke vorming aan de Universiteit Utrecht. Goede beroepsuitoefening vraagt meer dan…

Lees verder!

Een nieuwe meester of juf gevraagd ( …. maar dan wel een goede)!

Een nieuwe meester of juf gevraagd ( …. maar dan wel een goede)! Over de kracht van observatie en data-gestuurde feedback in de opleiding van leraren. Henk van den Hurk, Thoni Houtveen en Tamar Tas (Hogeschool Utrecht – 2018)   Een belangrijke voorwaarde voor succes van leraren is de kwaliteit van hun pedagogisch- en didactisch…

Lees verder!

Mbo-docenten Nederlands over hun vak

Mbo-docenten Nederlands over hun vak Erna van Koeven,Gerrit Jan Kootstra, Anette de Groot, Frank Schaafsma (2018) Download dit artikel hier als pdf.   Oefenen, motiveren of vormen door betekenisvol onderwijs. Drie leidende perspectieven van docenten Nederlands in het mbo. Samenvatting Voor docenten Nederlands in het mbo is de laatste jaren veel veranderd. Door de komst…

Lees verder!

Actieve betrokkenheid bij een praktijkonderzoek: noodzakelijk draagvlak en enthousiasmering versus kwaliteitsvervuiling

Actieve betrokkenheid bij een praktijkonderzoek: noodzakelijk draagvlak en enthousiasmering versus kwaliteitsvervuiling Jos Louwe (2017)   In de afgelopen decennia is de vraag aan onderwijsprofessionals, hoe op systematische wijze kwalitatief goede kennis verzameld en gebruikt kan worden om vraagstukken in de dagelijkse schoolpraktijk te analyseren en aan te pakken, steeds dringender geworden. De in wetenschappelijk onderzoek…

Lees verder!