Actieve betrokkenheid bij een praktijkonderzoek: noodzakelijk draagvlak en enthousiasmering versus kwaliteitsvervuiling

Actieve betrokkenheid bij een praktijkonderzoek: noodzakelijk draagvlak en enthousiasmering versus kwaliteitsvervuiling Jos Louwe (2017)   In de afgelopen decennia is de vraag aan onderwijsprofessionals, hoe op systematische wijze kwalitatief goede kennis verzameld en gebruikt kan worden om vraagstukken in de dagelijkse schoolpraktijk te analyseren en aan te pakken, steeds dringender geworden. De in wetenschappelijk onderzoek…

Lees verder!

#vindikleuk

Een onderzoek naar de preventie en curatie van cyberpesten en de bevordering van positieve online interactie Jolijn Kester (2017)   De opkomst van technologie en sociale media heeft gezorgd voor een verandering in sociale omgangsnormen (Hoff & Mitchell, 2009). Kinderen die nu op de basisschool zitten, groeien op in een tijd waarin hun leven online…

Lees verder!

Interactief rekenonderwijs op een school voor nieuwkomers

Henrike De Munnik & Diana P. Zwart (2017) Dit artikel beschrijft de resultaten van een lessenserie die in het teken staat van interactief rekenonderwijs aan twee groepen op een school voor nieuwkomers, te weten Het Taalcentrum in Almere. Onderwijsachtergronden, taal- en leesvaardigheid in eigen taal, en sociaal- culturele achtergrond zijn van invloed op het onderwijsniveau…

Lees verder!

Een duurzame internationale onderwijsrelatie

Duurzame relatie met een school in Adawso (Ghana)
Astrid Lindenburg (2017)

 

In het kader van Internationalisering besluit een groep leraren en docenten uit Nederland een reis te maken naar een school in Ghana. Ten eerste om een duurzaam contact te leggen tussen een primary school in Adowso en leraren in Nederland. Ten tweede om, met en van elkaar te leren als het gaat om vraagstukken als diversiteit en inclusie. Duurzaam wil zeggen dat het niet bij een eenmalige reis moet blijven, maar dat de wens er is om met het doel van wederzijds leren voor ogen nog vele reizen te laten plaatsvinden, zowel live als digitaal. Dit artikel is een verslag van deze bijzondere reis.

Lees verder!

Bouwen aan relatienetwerken

Met de invoering van Passend Onderwijs in 2014 en de Nieuwe Jeugdwet in 2015 wordt samenwerken en het bouwen aan relatienetwerken in en om de school een grote uitdaging. Gezamenlijke exploratie van wat samenwerken, het denken in systemen, het bouwen aan relatienetwerken en de mate van participatie voor studenten betekent in hun eigen professie en…

Lees verder!